Document
أنماط الاتصال الإداري لدى مديري التعليم الأساسي وعلاقتها بالرضا الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.
Other titles
Types of administrative communication for school principals and their relation to job satisfaction of teachers in the governorate of interior in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
The objective of the present study was to identify the administrative communication patterns of the principals of basic and post-primary education schools and their relation to the job satisfaction of the teachers in the internal governorate in the Sultanate of Oman. In order to achieve these objectives, the study used the descriptive approach. The questionnaire was used to collect data and information, (258) teachers and teachers.
The study reached a number of results, the most prominent of which were:
✓ The use of school communication styles by school principals was largely in the various schools of the governorate of interior in the Sultanate of Oman.
✓ There are no statistically significant differences between gender variables, experience, educational qualification, teaching stage, and the total degree of administrative communication patterns.
✓ There is a high level of job satisfaction for teachers in various schools in the governorate of interior in the Sultanate of Oman.
✓ There are no statistically significant differences between the total degree of job satisfaction and gender variables, teaching stage, experience, educational qualification.
There was a high positive correlation between the total number of administrative communication patterns and the total number✓ of job satisfaction axes at the level of statistical significance, with Pearson correlation coefficient (0.603).
In light of these findings, the study recommended a number of recommendations, such as
✓ Planning for the design and implementation of programs and workshops in the modes of administrative communication for school principals, and follow-up to see the impact of training on managers, as well as the extent of the impact on the job satisfaction of teachers. ✓ Enhancing administrative communication patterns by encouraging free communication in all directions, and not systematic activities from scientific and cultural seminars, and leisure trips.
✓ Evaluation of the process of communication within the educational
system, to find out the reasons for progress and difficulties.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أنماط الاتصال الإداري لمديري مدارس التعليم الأساسي وما بعد الأساسي وعلاقتها بالرضا الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، وفي سبيل تحقيق هذه الأهداف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (258) معلماً ومعلمة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها:
- أن استخدام مديري المدارس لأنماط الاتصال الإداري جاء بدرجة كبيرة في مختلف مدارس محافظة الداخلية في سلطنة عمان.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية، بين متغيرات النوع الاجتماعي، والخبرة، و المؤهل التعليمي والمرحلة التدريسية، وإجمالي الدرجة الكلية لأنماط الاتصال الإداري.
- وجود مستوى كبير من الرضا الوظيفي للمعلمين في مختلف مدارس محافظة الداخلية في سلطنة عمان.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجمالي الدرجة الكلية لمحاور الرضا الوظيفي و متغيرات النوع الاجتماعي و المرحلة التدريسية والخبرة، المؤهل التعليمي.
- وجود علاقة طردية عالية بين المجموع الكلي لأنماط الاتصال الإداري والمجموع الكلي لمجاور الرضا الوظيفي عند مستوى الدلالة الإحصائية، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون (0.603)
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها:
- التخطيط لتصميم وتنفيذ برامج وورش عمل في انماط الاتصال الادارى لمدراء المدارس ومتابعتها لمعرفة أثر التدريب على المدراء، وكذلك مدى أثر ذلك على الرضا الوظيفي للمعلمين.
- تعزيز انماط الاتصال الإداري من خلال تشجيع حرية الاتصال في جميع الاتجاهات، والأنشطة الا منهجية من ندوات علمية وثقافية، ورحلات ترفيهية.
- تقويم عملية الاتصال في داخل المنظومة التعليمية، للوقوف على أسباب تقدمها والصعوبات.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها:
- أن استخدام مديري المدارس لأنماط الاتصال الإداري جاء بدرجة كبيرة في مختلف مدارس محافظة الداخلية في سلطنة عمان.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية، بين متغيرات النوع الاجتماعي، والخبرة، و المؤهل التعليمي والمرحلة التدريسية، وإجمالي الدرجة الكلية لأنماط الاتصال الإداري.
- وجود مستوى كبير من الرضا الوظيفي للمعلمين في مختلف مدارس محافظة الداخلية في سلطنة عمان.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجمالي الدرجة الكلية لمحاور الرضا الوظيفي و متغيرات النوع الاجتماعي و المرحلة التدريسية والخبرة، المؤهل التعليمي.
- وجود علاقة طردية عالية بين المجموع الكلي لأنماط الاتصال الإداري والمجموع الكلي لمجاور الرضا الوظيفي عند مستوى الدلالة الإحصائية، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون (0.603)
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها:
- التخطيط لتصميم وتنفيذ برامج وورش عمل في انماط الاتصال الادارى لمدراء المدارس ومتابعتها لمعرفة أثر التدريب على المدراء، وكذلك مدى أثر ذلك على الرضا الوظيفي للمعلمين.
- تعزيز انماط الاتصال الإداري من خلال تشجيع حرية الاتصال في جميع الاتجاهات، والأنشطة الا منهجية من ندوات علمية وثقافية، ورحلات ترفيهية.
- تقويم عملية الاتصال في داخل المنظومة التعليمية، للوقوف على أسباب تقدمها والصعوبات.
Category
Theses and Dissertations