Document

أنماط التعلم المفضلة لدى عينة من ذوي صعوبات القراءة والعاديين : دراسة مقارنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify Preferred Learning Styles among students of the second cycle of basic education AL.Batinah North Region, and the extent of a discrepancy in those styles depending on normal students and those with learning difficulties, and whether there are significant differences in those patterns of fabricating gender (male and female). The study sample consisted of (200) two hundred students in the second cycle of basic education, were distributed among five schools in Al Batinah North Region, half of them ordinary and half of them with learning difficulties, where he was selected a simple random manner, it has been applied difficulties learning to read scale, the preferred measure of learning patterns on a sample survey and analyze the results. Results of the study showed that the right pattern is dominant among a sample college study style (and ordinary people with learning difficulties); the percentage to him (45%), followed by the integrated pattern (31%), and finally left the pattern (24%), and that the pattern has ordinary is the right style, but with learning difficulties have left Prevailing pattern, and the pattern of male pattern is left, and the females Prevailing is integrated style.
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف إلى أنماط التعلم السائدة لدى تلاميذ الحلقة الثانية للتعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة، ومدى وجود تباين في تلك الأنماط باختلاف التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم، ومدى وجود فروق دالة إحصائيا في تلك الأنماط باختلاق النوع الاجتماعي ذكور وإناث).
تكونت عينة الدراسة من (200) مائتي طالب وطالبة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، توزعت على خمس مدارس في محافظة شمال الباطنة، نصفهم من العاديين ونصفهم من ذوي صعوبات التعلم، حيث تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، وقد تم تطبيق مقياس صعوبات تعلم القراءة، ومقياس أنماط التعلم المفضلة على عينة الدراسة وتحليل النتائج.
أظهرت نتائج الدراسة أن النمط الأيمن هو النمط المسيطر لدى عينة الدراسة الكلية العاديين وذوي صعوبات التعلم)؛ إذ بلغت النسبة المئوية له (%45)، يليه النمط المتكامل ( % 31)، واخيرا النمط الأيسر (%24)، وأن النمط السائد لدى العاديين هو النمط الأيمن، وأما لدى ذوي صعوبات التعلم فيغلب النمط الأيسر، وأن النمط السائد لدى الذكور هو النمط الأيسر، وأما عند الإناث فالسائد هو النمط المتكامل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
ماليسيك، جوناثان.
جريدة عمان.
2024-11-28
Journal articles
6
0
عباس، لؤي حمزة.
جريدة عمان.
2022-12-29
Journal articles
4
0
حمد، هدى.
جريدة عمان.
2022-03-31
Journal articles
0
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996