Document

أساليب المواجهة وعلاقتها بأنماط التعلق وخبرات الإساءة في الطفولة لدى طلبة جامعة نزوى.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This current study aimed at showing the relationship among Coping Styles, Attachment Styles and Abuse experiences in the childhood among students from University of Nizwa in the light of some variables (i.e. gender, age and specialization). In order to achieve the study's objectives, a number of criteria were applied to a sample of 600 male and female students. The female researcher adopted the correlational descriptive method. The study concluded that the Coping Styles applied by the study's sample is the positive re-assessment method with an arithmetic average of (3.52) and the Attachment Styles applied by the study's sample is the rejecting one as the arithmetic average amounted to (3.16). The study also confirmed that the most common abuse experience during childhood among the study's sample is the emotional neglect. The study revealed that there is a positive and significant correlational relationship between Coping Styles and Attachment Styles which amounts to (0.441) and that there is a positive and significant correlational relationship between Coping Styles and abuse experiences which amounts to (0.186). The study also showed that there is a positive and statistically significant correlational relationship between Attachment Styles and Abuse experiences during childhood and that there are no statistically significant differences of the influence of gender on the study's variables (i.e. Coping Styles , Attachment Styles and Abuse experiences during childhood). It also indicated that there are no statistically significant differences at the level of (a = 0.05) between the study's pivots and specialization as the latter has no effect on students' responses with regard to Coping Styles, Attachment Styles and Abuse experiences. In addition, there are no statistically significant differences at the level of (a = 0.05) between the study's two pivots (Coping Styles and Abuse experiences) and age as the latter has no effect on students' responses with regard to Coping Styles and Abuse experiences while age is significant to the variable of Attachment Styles,
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين أساليب المواجهة وأنماط التعلق وخبرات الإساءة في الطفولة لدى طلاب جامعة نزوى في ضوء بعض المتغيرات الجنس، العمر، التخصص)، ولتحقيق أهداف الدراسة طبقت الدراسة عددا من المقاييس على عينة مكونة من (600) طالب وطالبة، وقد أتبعت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي.
توصلت الدراسة إلى أن أسلوب المواجهة السائد لدى عينة الدراسة هو أسلوب إعادة التقييم الإيجابي بمتوسط حسابي مقداره (3.52)، وأن نمط التعلق السائد لدى عينة الدراسة هو النمط الرافض حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.16)، وكذلك توصلت الدراسة إلى أن أكثر أنواع خبرات الإساءة في الطفولة الأكثر انتشارا في عينة الدراسة هو الإهمال العاطفي، وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة بين أساليب الموجهة وأنماط التعلق مقدارها (0.441)، وجود علاقة ارتباط موجبة ودالة بين أساليب المواجهة وخبرات الإساعة قدرها (0.189). وجود علاقة ارتباط موجبة ودالة إحصائيا بين أنماط التعلق وخبرات الإساءة في الطفولة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تأثير الجنس على متغيرات الدراسة أساليب المواجهة، أنماط التعلق وخبرات الإساعة في الطفولة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a = 0.05) بين محاور الدراسة والتخصص، حيث أن التخصص ليس له أثر على استجابات الطلاب في أساليب المواجهة وانماط التعلق وخبرات الإساءة وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی(a = 0.05) بين محاوري الدراسة أساليب المواجهة وخبرات الإساءة) مع العمر، حيث أن العمر ليس له أثر على استجابات الطلاب في أساليب المواجهة وخبرات الاساءة، في حين أنه دال لمتغير أنماط التعلق.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
الفارسية, نجلاء بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2020
Theses and Dissertations
4
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021