Document
إسهام القطاع الخاص في تمويل المشاريع والأنشطة التربوية في مدارس التعليم الحكومي بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This research aims to reveal the reality of the contribution of the private sector in funding the educational projects and activities that are being implemented in the public schools in the Sultanate of Oman. The study tries to shed a light on this issue from the point of view of the principals of those schools and their strategies in attracting the private sector to support the activities and projects being carried out in their schools. It also highlights the difficulties that might face those principals as well as their suggestions to activate the role of the private sector in sponsoring the educational projects and activities in schools. To achieve the aims of the study, a questionnaire with closed items and open-ended questions was used. It was tested for validity and reliability. The questionnaire was distributed among a sample of (200) school principals who represented 31% of the total population. Data was analyzed using SPSS. The main findings were the follow:
- Offering encouragement gifts for the well-achieved students was the most common way that used by the private sector in supporting public schools in the Sultanate of Oman. Social networks were the most common strategies used by the school principals in obtaining private sector financial support. The low awareness of the private sector social responsibility toward educational institutions was the most difficultly faced by the school principals in obtaining private sector financial support. - Making the private sector participates in school parents councils was the most suggested idea to enhance the role of the private sector in supporting school projects and activities. . The study recommends: - Expanding school principals' authorities to have direct contact with the private sector to obtain fund for the school projects and activities. - Introducing more field projects in curriculum to enable students to know work environment in the private sector and then to work there. Conducting summer programs for grade 11 and 12 students in the private sector.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع إسهام القطاع الخاص في تمويل المشاريع والأنشطة التربوية المطبقة في مدارس السلطنة من وجهة نظر مديري المدارس واليات هؤلاء المديرين في استقطاب دعم القطاع الخاص لتمويل المشاريع والأنشطة التربوية المطبقة في مدارسهم والصعوبات التي تواجههم وأهم المقترحات التي يرون أنها تسهم في تفعيل دور القطاع الخاص في تمويل المشاريع والأنشطة التربوية. ولتحقيق أهداف الدراسة: تم استخدام المنهج الوصفي، وإعداد أداة الدراسة في صورة استبانة، وتم التحقق من صدقها وثباتها ( معامل ألفا لكرونباخ = ۰۸4 )، وقد كانت العينة طبقية متساوية من خمس مناطق تعليمية في سلطنة عمان بلغ إجمالها (۲۰۰) مدیر ومديرة مدرسة من مجتمع الدراسة، ويمثل حجم العينة 31% من إجمالي مجتمع الدراسة المستهدف.وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي ( SPSS )، لاستخراج المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والأهمية النسبية لجميع العبارات في محاور الاستبانة، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: - جاء تقديم الهدايا والجوائز التشجيعية للطلاب المتفوقين أكثر المجالات التي يسهم القطاع الخاص في توفيرها في مدارس التعليم الحكومي بسلطنة عمان . - أما أكثر الآليات والطرق المستخدمة من قبل مديري المدارس في استقطاب دعم القطاع الخاص هي الاعتماد على العلاقات الشخصية والاجتماعية - من أهم الصعوبات التي تواجه مديري المدارس في استقطاب دعم القطاع الخاص لتمويل المشاريع - والأنشطة التربوية المطبقة في مدارسهم هو ضعف وعي مسؤولي القطاع الخاص بالمسؤولية الاجتماعية التي تقع على كاهل مؤسساتهم الإنتاجية نحو التعليم. - جاء إشراك مسؤولي القطاع الخاص في مجالس الآباء ومجالس المدرسة من أهم مقترحات تفعيل دور القطاع الخاص في تمويل المشاريع والأنشطة التربوية . - وضعت الدراسة مجموعة من المقترحات الإجرائية لتفعيل التعاون بين القطاع الخاص والمدارس من أهمها: ۱. توسيع صلاحيات مديري المدارس وإعطاءهم فرصا أكبر التواصل المباشر مع القطاع الخاص واستقطاب التمويل الموفر من قبله وتبسيط الإجراءات وتطوير اللوائح والأنظمة الإدارية والمالية واعتماد المرونة في هذا الجانب. ۲. إدخال برامج التعليم التعاوني التي تهتم بالجانب التطبيقي في المناهج التعليمية وتهيئ الطلاب التعرف على بيئة العمل في القطاع الخاص وتؤهلهم للعمل فيها عقب التخرج. 3. عقد برامج التدريب الصيفي لطلاب الصفين الحادي عشر والثاني عشر في مؤسسات القطاع الخاص، مع تخصيص حوافز للطلاب المتفوقين في التدريب، وتكريم المؤسسات التي رعت هذا النوع من التدريب.
Category
Theses and Dissertations