Document
إسهامات الجامعات السعودية في تعزيز التنمية السياحية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس : جامعة الملك سعود أنموذجا.
Source
المؤتمر الدولي السابع للسياحة، كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس. ص. 291-301.
Contributors
Other titles
التنمية المستدامة والصورة الذهنية للمقاصد السياحية
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2014-12
Language
Arabic
Subject
English abstract
Tourist education is a relatively recent phenomenon in Saudi universities compared with others programs, and one of thث pillars that drive progress and growth in the tourism sector and to achieve the objectives of tourist development. The aims of this study are to track academic tourism specialties in Saudi universities, and to identify its contributions in promoting the tourist development in Saudi Arabia, experience of King Saud University as a model, from the point of view of faculty members, and to know of the differences in their views, according to some variables. The study population consisted of all faculty members in the College of Tourism and Archaeology at the King Saud University during the second semester of the academic year 2013-2014, totaling (60) members. The study found that the number of Saudi universities which are teaching tourist specialties only six government universities out of twenty-four University, and one private university of the nine universities. Also the study demonstrated contributes King Saud University in promoting the tourist development in Saudi Arabia. and based on the study results made a number of recommendations to improve the role of universities in promoting the tourist development.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يعد التعليم السياحي ظاهرة حديثة نسبيًا في الجامعات السعودية مقارنة بالبرامج الأخرى ، وأحد الركائز التي تدفع التقدم والنمو في قطاع السياحة وتحقيق أهداف التنمية السياحية. تهدف هذه الدراسة إلى تتبع تخصصات السياحة الأكاديمية في الجامعات السعودية ، والتعرف على إسهاماتها في تعزيز التنمية السياحية في المملكة العربية السعودية ، وتجربة جامعة الملك سعود نموذجًا ، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ، ومعرفة من الاختلافات في وجهات نظرهم حسب بعض المتغيرات. تكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في كلية السياحة والآثار بجامعة الملك سعود خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013-2014 ، والبالغ عددهم (60) عضواً. ووجدت الدراسة أن عدد الجامعات السعودية التي تقوم بتدريس التخصصات السياحية فقط ست جامعات حكومية من أصل 24 جامعة ، وجامعة خاصة واحدة من تسع جامعات. كما أوضحت الدراسة إسهام جامعة الملك سعود في تعزيز التنمية السياحية في المملكة العربية السعودية. وبناءً على نتائج الدراسة قدمت عدد من التوصيات لتحسين دور الجامعات في تعزيز التنمية السياحية.
Category
Conferences & workshops