Document

Assessing the Impact of the faculty fellows program on improving teaching practices at Sultan Qaboos University.

Other titles
تقييم أثر برنامج الزمالة الأكاديمية على تحسين ممارسات التدريس في جامعة السلطان قابوس
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2023
Language
English
English abstract
The purpose of the current study was to evaluate the impact of the 2-year Faculty Fellows Program on improving the teaching practices of faculty members at Sultan Qaboos University (SQU). It also aimed to investigate the challenges faced by participants during the program. The Faculty Fellows Program is organised by the Center for Excellence in Teaching and Learning (CETL) at SQU to enable faculty members from various disciplines to work with their colleagues to improve teaching techniques in order to maximise student learning through an intensive training program on areas related to teaching and learning. The study employed a mixed research design method to collect and analyse the quantitative data and qualitative data from a questionnaire and a focus group discussion. The study population were all faculty members at Sultan Qaboos University. The study sample included faculty members who joined the program from 2015 to 2022 (42 faculty fellows participated in the study). In addition, four participants joined an online focus group discussion. The quantitative data was analyzed using descriptive statistics through SPSS, while the qualitative data was analyzed using thematic analysis. The main findings of this study indicate that the Faculty Fellows Program had a high impact on improving participants' teaching practices by exercising various teaching techniques and strategies, implementing several theories and ideas they learned from the program, and drawing on reflective pedagogy. The findings also highlight some barriers encountered by program participants, such as heavy workloads, time conflicts between teaching schedules and program activities, lack of college support, and the online activities of the program during the pandemic leading to a loss of interest. Specific recommendations for the Faculty Fellows Program are offered for consideration. Suggestions for further research are also addressed.
Arabic abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى تقييم تأثير برنامج الزمالة الأكاديمية على تحسين الممارسات التدريسية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة السلطان قابوس. كما تسعى الدراسة أيضا إلى معرفة التحديات التي واجهها المشاركون خلال البرنامج. يقوم مركز التميز في التعليم والتعلم بجامعة السلطان قابوس بتقديم برنامج الزمالة الأكاديمية الذي يهدف إلى تم تمكين أعضاء هيئة التدريس من مختلف التخصصات من العمل مع زملائهم لتحسين أساليب التدريس من أجل تحسين التعلم الطلابي عن طريق برنامج تدريبي مكثف في مجال التدريس والتعلم لمدة سنتين. اعتمدت الدراسة على منهج البحث المختلط لجمع البيانات الكمية والنوعية من خلال توظيف استبانة لتقييم مدى كفاءة البرنامج لتحسين الممارسات التدريسية للمشاركين، وأيضا التعرف بشكل مفصل على مدى تأثير برنامج الزمالة الأكاديمية على تعزيز الممارسات التدريسية وفهم التحديات التي واجهها الملتحقين بالبرنامج من خلال جلسة الحوار المركزة. شملت عينة الدراسة أعضاء هيئة التدريس الملتحقين ببرنامج الزمالة الأكاديمية في الفترة 2015 - .2022 حيث شارك 42 عضوا تدريسيا في الدراسة جلسة الحوار المر كز التي أقيمت عبر الأنترنت. تم تحليل بيانات الدراسة الكمية باستخدام الحالية. كما شارك أربعة منهم في الأحصاء الوصفي من خلال برنامج النظام الأحصائي SPSS، في حين تم تحليل البيانات النوعية باستخدام التحليل الموضوعي. أشارت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة إلى التأثير الكبير لبرنامج الزمالة الأكاديمية في تحسين الممارسات التدريسية لدى المشاركين في البرنامج عن طريق استخدام طرق تدريس مختلفة وتطبيق استراتيجيات ونظريات جديدة ونقلها إلى الفصول الدراسية. كما أوضحت النتائج أن العائق الرئيس الذي واجهه المشاركون في البرنامج هو عبء العمل وصعوبة الموازنة بين الأعباء التدريسية الأخرى وبين أنشطة البرنامج بالأضافة إلى عوائق أخرى. واختُتمت الدراسة بتقديم توصيات من أجل ممارسات مستقبلية أفضل لتطبيق برنامج الزمالة الأكاديمية وتم تناول اقتراحات لمزيد من البحوث في هذا المجال.
Category
Theses and Dissertations