Document
Assessment of the extent of implementation of quality management system (QMS) and cost of quality (COQ) concepts – a case from a developing country.
Contributors
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
In developed countries, the application of the quality management system (QMS) is widely proven. However, in developing countries, like Pakistan, industries are not mature enough to understand and implement the system. The aim of this study is to examine the perception of quality, implementation of QMS and cost of quality (COQ) program in value-added garment sector, which is one of the major subsectors of textile industry in Pakistan. The methodology of the study is a questionnaire survey. The findings suggest that the majority of the respondent firms have well implemented quality management (QM) practices. Trend of results also depicts that most of the organizations wish to acquire ISO certification, which shows that the industrial processes are customer-centered thus striving to fulfil customer requirements. It can also be concluded that most of the organizations lack the COQ concept, its understanding and appropriate implementation.
Member of
ISSN
1726-6742
Resource URL
Citation
Ramzan, M. B., Qureshi, S. M., Ullah, M., Memon, M. S., & Siddiqui, M. A. (2017). Assessment of the extent of implementation of quality management system (QMS) and cost of quality (COQ) concepts – a case from a developing country. The Journal of Engineeri
Arabic abstract
لقد ثبت تطبيق نظام إدارة الجودة (QMS) في البلدان المتقدمة على نطاق واسع. إلا أنه في البلدان النامية مثل باكستان، فإن الصناعات ليست ناضجة بشكل كاف لاستيعاب وتنفيذ نظام إدارة الجودة (قريشي وآخرون، 2014). وتهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على مدى إدراك مفهوم الجودة وتطبيق برنامج نظامي إدارة الجودة (QMS) وتكلفة الجودة (COQ) في قطاع القيمة المضافة (الملابس)، والذي هو واحد من القطاعات الفرعية الرئيسية لصناعة الغزل والنسيج في باكستان. وتنبني منهجية هذه الدراسة على مسح استبياني. وتشير النتائج إلى أن غالبية الشركات التي أجابت على هذا الاستبيان لديها ممارسات جيدة في إدارة الجودة (QM). كما يظهر التوجه إلى أن معظم الشركات ترغب في الحصول على شهادة الأيزو، مما يدل على أن العمليات الصناعية تتمحور حول العملاء وبالتالي تسعى إلى تلبية متطلباتهم. كما يمكن أيضا استنتاج أن معظم الشركات تفتقر إلى وجود فكرة تكلفة الجودة (QMS) وفهمها والطرق المناسبة لتطبيقها.
Category
Journal articles