Document

استخدام وزارة الخارجية العمانية لشبكة تويتر في إدارة قضيتي الحرب اليمنية والأزمة الخليجية خلال عامي 2019 -2020.

Other titles
Omani Foreign Ministry utilization of Twitter to manage Yemeni war and Gulf crisis issues in 2019-2020
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
Abstract: The research reveals, describes and analyzes the role of the social media platform 'Twitter' in managing the external issues of the Sultanate of Oman, specifically the issues of the ongoing Yemeni war and the Gulf crisis in 2019-2020, in addition to revealing the general characteristics of Omani Foreign Ministry account. Moreover, the research aims at describing and analyzing communication strategies of issues management utilized in the Yemeni war and Gulf crisis compared to various scientific models. Mechanisms utilized to increase effectiveness and efficiency of communication strategies regarding managing the Yemeni war and the Gulf crisis via Twitter in the Sultanate of Oman are also discovered. This study is descriptive relying on Media survey methodolgy through applying content analysis and unstructured interviews tools. The study depends on Dialogic Theory and Issues Management Strategy as theoretical frameworks. The results indicated that the Omani Foreign Ministry did not implement particular strategies utilized specifically for performing issues management via twitter. Twitter is rather utilized as secondary media tool only for disseminating their news. The results indicated that, the ministry did not exploit the capabilities and advantages of Twitter, in addition to the fact that the Sultanate of Oman did not abide by the principles of issues management communications in the pre-issue phase and implementation phase. The results of the study ح also confirmed that the Omani Ministry of Foreign Affairs on Twitter adopted the same strategies used in traditional media, including the strategy of silence and no-reaction, principled strategy and cooperation between dispute parties which is consistent with the Sultanate's objectives, its external orientation and its external political pillars. Finally, the overall assessment of strategic efficiency of in the two issues under study issues communication management is weak.
Arabic abstract
تسعى الدراسة لكشف وتوصيف وتحليل دور تويتر في إدارة القضايا الخارجية لسلطنة عمان وتحديدا قضيتي الحرب اليمنية ، والأزمة الخليجية، كما تهدف إلى الكشف عن الخصائص العامة للحسابات ذات الصلة بعملية إدارة قضيتي الحرب اليمنية والأزمة الخليجية ومنشوراتها عبر تويتر في سلطنة عمان خلال العام 2019، وتقوم الدراسة بتوصيف وتحليل استراتيجيات اتصالات إدارة قضيتي الحرب اليمنية ، والأزمة الخليجية ومقارنتها مع النماذج العلمية واستخلاص آليات زيادة فاعلية وكفاءة اتصالات إدارة قضيتي الحرب اليمنية ، والأزمة الخليجية عبر تويتر في سلطنة عمان. تستند الدراسة على نظرية الاتصال الحواري واستراتيجية إدارة القضايا.
تعد الدراسة من الدراسات الوصفية وتعتمد على منهج المسح الإعلامي ودراسة الحالة ، وتستخدم الدراسة دليل المقابلة غير المقننة، واستمارة تحليل المضمون، والاستبانة
Category
Theses and Dissertations