Document

إستراتيجية مقترحة لتطبيق التعليم للريادة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to propose a strategy for the application of entrepreneurship education in post-basic schools in the Sultanate of Oman in the light of the reality of its requirements. The researcher used two instruments. First a questionnaire aimed at identifies the reality of entrepreneurship education requirements. This questionnaire was distributed among principals in post-basic schools in the Sultanate of Oman. The second instrument was Delphi method that was implemented among (20) experts to build the strategy of the application of entrepreneurship, education in post-basic schools in the Sultanate of Oman in the light of the reality of its requirements. The questionnaire sample consisted of (77) post-basic school principals from all educational governorates in the Sultanate. The study found that the sample responses regarding the practices of entrepreneurship education in the category of the internal environment of post-basic schools to be of medium degree in the theme of the skills of preparing students to become entrepreneurs, the theme of curriculum, teaching methods, programs and extra-curricular activities, and the theme of materialistic resources. On the other hand, the theme of the culture of entrepreneurship among school administration was ranked high. Moreover, the sample responses regarding the practices of entrepreneurship education in the category of the external environment of post-basic schools was found to be of low degree. The study ended with building a strategy for implementing entrepreneurship education in post-basic schools in the Sultanate of Oman based on the findings of the questionnaire and The Delphi method with a recommendation of implementing this strategy by the Ministry of Education and other educational institutions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى إقتراح إستراتيجية لتطبيق التعليم الريادة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء واقع متطلباته، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، إذ قامت ببناء أداتين الأولى إستبانة التعرف على واقع الممارسات المرتبطة بمتطلبات التعليم الريادة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، والثانية جولات بلفاي Delphi الأخذ آراء الخبراء حول الإستراتيجية المقترحة لتطبيق التعليم للريادة في ضوء واقع متطلباته. وتكون مجتمع الدراسة في الأداة الأولى من جميع مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي المستقلة بالصفين ۱۱ و ۱۲ بجميع محافظات السلطنة والبالغ عددهم (۷۷) فردا، وشملت الدراسة جميع أفراد مجتمع الدراسة، وتم أخذ آراء خبراء من داخل السلطنة وخارجها في الإستراتيجية المقترحة وبلغ عدد الخبراء (۲۰) خبيرا بنهاية الجولة الثانية من دلفاي.
وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: . كانت إستجابات أفراد العينة حول مجالات محور البيئة الداخلية لمدارس التعليم ما بعد الأساسي على النحو التالي:
جاء كل من مجال الممارسات المرتبطة بمتطلبات التعليم للريادة المتعلقة بمهارات إعداد الطلبة ليكونوا رياديين، ومجال الممارسات المرتبطة بمتطلبات التعليم الريادة المتعلقة بالمناهج الدراسية وأساليب التعليم والبرامج والأنشطة اللاصفية، ومجال الممارسات المرتبطة بمتطلبات التعليم للريادة المتعلقة بالموارد المادية بدرجة متوسطة.
بينما جاء مجال الممارسات المرتبطة بمتطلبات التعليم للريادة المتعلقة بثقافة الفكر الريادي لدى إدارة المدرسة بدرجة كبيرة . وجاء محور البيئة الخارجية لمدارس التعليم ما بعد الأساسي بدرجة قليلة .
ولقد تم التوصل إلى بناء الإستراتيجية المقترحة لتطبيق التعليم الريادة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء تحليل واقع متطلباته ومن خلال آراء الخبراء حيث حظيت مجالات الإستراتيجية المقترحة بدرجة إتفاق عالية، وفي ضوء هذه النتائج توصي الباحثة أن تتبنى وزارة التربية والتعليم الإستراتيجية المقترحة مع تعميمها على بقية مؤسسات التعليم مع الأخذ بعين الإعتبار المراحل العمرية والتعليمية وإمكانيات هذه المؤسسات.
Category
Theses and Dissertations