Document

‫أثر الاستراتيجية الشارحة في استيعاب المفاهيم و مهارات حل مسائل الفيزياء لدى طلبة الصف الحادي عشر ذوات السعات العقلية المختلفة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
This study aims to determine the effect of explicit problem solving strategy on conceptual understanding and problem solving skills in physics among Female 11" grade students of the General Education who have different mental capacity. The sample consists of (97) female students from Al-Dhahirah South, out of (97) student (55) of them were in the control group, who were taught problem solving by conventional strategy, while (42) students were in the experimental group who were taught problem solving by explicit strategy, To measure mental capacity, Digit Back Test was administered to both groups before the beginning of the study. Its reliability was measured by test retest method. The correlation coefficient was (0.74). A conceptual understanding test of the concept of Newton's laws and problem solving skills test related to them were constructed. These two tests were judged by some experts and their reliability was measured by test-retest method, and the correlation coefficient were (0.81), (0.91) respectively, Analysis of Variance (ANOVA) and t-test were used to analyise the data. The results of the study reaveled the following: - No statistically significant differences between the two groups in conceptual understanding test. - There were statistically significant differences between the two groups in problem solving skills test in terms of teaching strategies in favor of the experimental group, and in terms of mental capacity levels between capacity 3 and 5, in favor of capacity 5. There was no interaction between the two strategies and the mental capacity level on the conceptual understanding test and the problem solving skills test. There were statistically significant differences between the two groups in some problem solving skills: representation sketch, plan the solution, evaluate the solution in favor of the experimental group. However, there were no significant differences between the two groups in terms of executing the plan. There were statistically significant differences between the two groups on problem one in all problem solving skills in favor of the experimental group. There were statistically significant differences between the two groups on problem five in the representation sketch and plan the solution in favor of the experimental group. The study recommends that the explicit strategy may be included in physics books and in teacher manuals, and teacher and students should be trained on problem solving skills to help student to overcome the difficulties of the problem.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الاستراتيجية الشارحة في كل من استيعاب المفاهيم ومهارات حل المسائل في الفيزياء لدى الطالبات ذوات السعات العقلية المختلفة, وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۷) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر من التعليم العام بمنطقة الظاهرة جنوب, وقسمت عينة الدراسة إلى (55) طالبة مثلت المجموعة الضابطة والتي درست حل المسائل بالاستراتيجية السائدة, و(43) طالبة مثلت المجموعة التجريبية والتي درست حل المسائل بالاستراتيجية الشارحة. وقد تم استخدام اختبار عکس الأرقام في مقياس وكسلر للذكاء لقياس السعة العقلية لعينة
الدراسة قبل البدء بتدريس الفصل الدراسي موضع البحث. وقد تم حساب ثباته بطريقة إعادة الاختبار حيث بلغ معامل الارتباط (0. 74 )كما تم أيضا إعداد اختبار استيعاب المفاهيم الفيزيائية المتضمنة في فصل قوانين نيوتن, واختبار مهارات حل المسائل المرتبطة بالفصل أيضا. وقد عرض الاختباران على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقهما, كما جرى حساب الثبات لكل منهما بطريقة إعادة الاختبار حيث بلغ معامل الارتباط لكل منهما على الترتيب (۰٫۸۱), (۰٫۹۱). وقد تم استخدام المتوسطات الحسابية, والانحرافات المعيارية, واختبار "ت", وتحليل التباين الثنائي (ANOVA), واختبار تسوكي للمقارنات البعية, لتحليل بيانات الدراسة, حيث أشارت نتائج التحليل إلى ما يلي:
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة في اختبار استيعاب المفاهيم الفيزيائية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة في مهارات حل المسائل الفيزيائية بين كل من استراتيجيتي الدراسة لصالح المجموعة التجريبية, وبين مستويات السعة العقلية بين السعة ۳, وه لصالح السعة ..
- عدم وجود تفاعل بين استراتيجيئي الدراسة ومستوى السعة العقلية في التأثير في كل من استيعاب المفاهيم, ومهارات حل المسائل الفيزيائية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة في مهارات الرسم التخطيطي, ووضع خطة الحل, وتقويم الحل لصالح المجموعة التجريبية, في حين لم تكن هناك فروق بين المجموعتين في مهارة تنفيذ خطة الحل. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة في مهارات حل المسائل الأربع في المسألة الأولى لصالح المجموعة التجريبية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة في مهارة الرسم التخطيطي, ووضع خطة الحل في المسألة الخامسة لصالح المجموعة التجريبية. وبناء على هذه النتائج فإن الدراسة توصي بتضمين الاستراتيجية الشارحة في كتب الفيزياء وأبلة المعلمين, وتدريب المعلمين والطلبة على مهارات حل المسائل المساعدة الطلبة في التغلب على صعوبتها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-11-24
Journal articles
4
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-08-22
Journal articles
0
0
عبد الكبير, فيلابوراتو.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-03
Theses and Dissertations
2
0
المقيمية, فاطمة بنت محمد بن سلطان.
جامعة السلطان قابوس
2012