Document
أثر التدريس القائم على منحى STEAM في تنمية عمليات العلم والدافعية نحو تعلم العلوم لدى طلبة الصف الثامن الأساسي.
Source
مجلة إشراق العمانية. ص. 1-32.
Contributors
شحات، محمد احمد., Author
Other titles
teaching based on the STEAM approach on the développent of Science Processes and The Impact of science for eighth- Grade Surdents motivation toward Learning.
Country
عمان.
City
صحار
Publisher
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to highlight one of the modern various teaching strategies associated with STEAM approach in teaching science and its essential association with the curriculum in the second phase of basic education and the développement of educational curricula, especially the curriculum of science. The study sample comprises 60 students,30 controlled and 30 expérimental groups, a teacher's guide with the measure of science processes was prepared, including 36 questions. A questionnaire for assessing motivation toward learning science containing 35 statements divided into six parts from a previous study was developed. The study used a quasi-experimental design. The importance of the study is to apply strategies and teaching Methods associated with science and mathematics, engineering, technology, and arts, this approach develops students to acquire different science processes (basic and integrative) through surveying, Solveig problems, experimenting, working in groups, and solving society's problems, and thereby students earn desires and tendencies towards learning science. On the other hand, the study focused on providing advanced teaching in science curricula. The results demonstrated students' progress in post-test using STEAM education and showed increasing motivation towards learning. The study submitted several suggestions and recommendations such as activating the STEAM program, training courses, and workshops for students and teachers, and modifying the fairest teachers in line with the fourth revolution that helps those involved in implementing and preparing educational curricula.
Description
المؤتمــر الدولـي لمجلــة إشـراق العمانيـة بالشراكة مـع جامعة صحار (الأول : 2023 : جامعة صحار).
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أحد الإستراتيجيات التدريسية الحديثة المرتبطة بمنحى STEAM وارتباطها الأساسي بتدريس العلوم في المرحلة الثانية من التعليم الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من 60 طالباً من المدارس الحكومية بواقع 30 طالب للمجموعة الضابطة 30 طالب للمجموعة التجريبية، وتكونت أدوات الدراسة من اختبار العمليات العلم مكون من 36 فقرة يشمل جميع العمليات الأساسية والتكاملية، واستبانة كأداة لمقياس الدافعية نحو تعلم العلوم مكونة من 35 فقرة مقسمة إلى 6 محاور، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكمن أهمية الدراسة الحالية في دمج العلوم والرياضيات، والهندسة، والتكنولوجيا، والفنون مما ينعي لدى الطلبة اكتساب عمليات العلم المختلفة من خلال الاستقصاء حل المشكلة، التجريب، والعمل في مجموعات، وأسفرت نتائج المعالجات الإحصائية تقدم الطلبة في الاختبار البعدي لعمليات العلم باستخدام منحى STEAM، وزيادة معدل الدافعية نحو تعلم العلوم. وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات من أهمها تفعيل برنامج STEAM، وعقد ورش تعليمية للمعلمين والطلبة، وتعديل برامج إعداد المعلمين بما يتناسب مع الثورة الصناعية الرابعة والتي تفيد مخططي المناهج في تنفيذ وإعداد التخصصات العلمية.
Category
Journal articles