Document
أثر استخدام استراتيجيـة التعلم المتمركز حول المشكلـة في التحصيل الدراسي وتنمية الدافعيـة لمادة الرياضيات لدى طلبـة الصف الرابع الأساسي في سلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to investigate the effect of using problem-centered learning strategy on learning achievement and motivation of fourth-grade students toward learning mathematics. The researcher used the semi-experimental method, where the number of members of the study sample was (59) students from the fourth grade in Attalaei school of basic education (1-4) in the governorate of Buraimi. The sample was divided into two groups, one experimental (30) students studied using the learning strategy centered on the problem. The controlled group consisted of (29) students studied in the usual method. Pre and post- tests based on the syllabus of math have been applied to the study sample, in addition to the measurement of motivation towards learning mathematics. To investigate the hypotheses of the study, the data were analyzed using T-test of two independent groups to determine the differences between the two groups and Pearson correlation coefficient. The study revealed the following results:
• There were statistically significant differences at the level of significant (α=0.05) between the average grades of the fourth grade students in the post-test of achievement in mathematics and the post measurement of motivation toward learning mathematics, in favor of the experimental group which studied using the problem- centered learning strategy.
• There were positive correlation between students' grades in the achievement test and the measurement of motivation toward learning mathematics for the experimental group studied using the problem-centered learning strategy.
In the light of the results, the study recommended to utilize the use of problem-centered learning in teaching mathematics. In addition reformulating the content of mathematics, and develop it in the way that helps teachers to use modern strategies such as problem-centered learning. Finally, The study suggested that similar studies should be carried out at different levels of study and in other topic in mathematics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي أثر استخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في التحصيل الدراسي والدافعية نحو تعلم مادة الرياضيات لدى طلبة الصف الرابع الأساسي.
وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، حيث بلغ عدد أفراد الدراسة (59) طالبًا وطالبة من الصف الرابع الأساسي بمدرسة الطلائع للتعليم الأساسي (1-4) بمحافظة البريمي؛ إذ قُسموا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية بلغ عددها (30) طالبًا وطالبةً دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، والأخرى ضابطة بلغ عددها (29) طالبًا وطالبةً دُرست بالطريقة الاعتيادية, وقد طبق على أفراد الدراسة قبليًا وبعديًا اختبارٌ تحصيلي في مقرر مادة الرياضيات، إضافة إلى مقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات.
وللتحقق من فرضيات الدراسة حُللت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين لمعرفة الفروق بين المجموعتين، ومعامل الارتباط بيرسون وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطي درجات طلبة الصف الرابع الأساسي في القياس البعدي للاختبار التحصيلي في مادة الرياضيات، والقياس البعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية التي دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة.
• وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات الطلبة في الاختبار التحصيلي والدافعية نحو تعلم الرياضيات للمجموعة التجريبية التي دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة إلى الاستفادة من استخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تدريس الرياضيات. بالإضافة إلى إعادة صياغة محتوى مادة الرياضيات، وتطويرها بطريقة تساعد المعلمين والمعلمات على استخدام استراتيجيات حديثة مثل التعلم المتمركز حول المشكلة.
وأخيرًا اقترحت الدراسة إجراء دراسات أخرى مماثلة في المراحل الدراسية المختلفة، وفي موضوعات أخرى في الرياضيات.
وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، حيث بلغ عدد أفراد الدراسة (59) طالبًا وطالبة من الصف الرابع الأساسي بمدرسة الطلائع للتعليم الأساسي (1-4) بمحافظة البريمي؛ إذ قُسموا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية بلغ عددها (30) طالبًا وطالبةً دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، والأخرى ضابطة بلغ عددها (29) طالبًا وطالبةً دُرست بالطريقة الاعتيادية, وقد طبق على أفراد الدراسة قبليًا وبعديًا اختبارٌ تحصيلي في مقرر مادة الرياضيات، إضافة إلى مقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات.
وللتحقق من فرضيات الدراسة حُللت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين لمعرفة الفروق بين المجموعتين، ومعامل الارتباط بيرسون وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطي درجات طلبة الصف الرابع الأساسي في القياس البعدي للاختبار التحصيلي في مادة الرياضيات، والقياس البعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية التي دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة.
• وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات الطلبة في الاختبار التحصيلي والدافعية نحو تعلم الرياضيات للمجموعة التجريبية التي دُرست باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة إلى الاستفادة من استخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تدريس الرياضيات. بالإضافة إلى إعادة صياغة محتوى مادة الرياضيات، وتطويرها بطريقة تساعد المعلمين والمعلمات على استخدام استراتيجيات حديثة مثل التعلم المتمركز حول المشكلة.
وأخيرًا اقترحت الدراسة إجراء دراسات أخرى مماثلة في المراحل الدراسية المختلفة، وفي موضوعات أخرى في الرياضيات.
Category
Theses and Dissertations