Document
أثر استخدام نموذج إديلسون (Edelson) في اكتساب مفاهيم هندسة الدائرة لدى طلبة الصف التاسع الأساسي و دافعيتهم نحو الهندسة.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to discover the effect of the Edelson's model on the acquisition of the circle geometry concepts of the students in the ninth grade and their motivation towards geometry. To achieve the objective of the study, the teacher's manual was prepared in the circle geometry unit according to the Edelson's model. The researcher also prepared two tools for this study: a test to measure the acquisition of geometric concepts, and a scale of student motivation towards geometry, and their sincerity and stability were measured on a survey sample.
The study sample consisted of (58) students from the ninth grade students on basic education in one of the schools in Muscat Governorate. They were divided into two groups: an experimental group consisting of (29) students who studied the circle geometry unit using the Edelson's model and controller group who studied the same unit by atraditional method.
For the analysis of the data, the study used arithmetic means, standard deviations and ANCOVA. The study found that there was a statistically significant difference at the mean level (a = 0,05) between the mean scores of the ninth grade students of the experimental and control groups in the post-test for Acquisition of geometric concepts, and motivation scale toward geometry, in favor of the experimental group.
In the light of the results, the study recommended that teachers should be encouraged and trained to use the Edelson's model in the teaching of mathematics because it has a positive effect on the acquisition of concepts and raising the motivation of students towards geometry. The study also recommended the importance of conducting research studies to investigate the effect of the model in other dependent variables.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر استخدام نموذج إديلسون Edelson) في اكتساب مفاههيم هندسة الدائرة لدى طلبة الصف التاسع الأساسي ودافعيتهم نحو الهندسة ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد دليل المعلم لتدريس وحدة هندسة الدائرة وفقا لنموذج إديلسون (Edelson). كما تم إعداد أداتين للدراسة: اختبار القياس اكتساب المفاهيم الهندسية، ومقياس الدافعية الطلاب نحو الهندسة، وتم قياس صدقهما وثباتهما على عينة استطلاعية تكونت عينة الدراسة من (۵۸) طالبا من طلاب الصف التاسع الأساسي بإحدى المدارس التابعة لمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (۲۹) طالبا درسوا وحدة هندسة الدائرة باستخدام نموذج إديلسون Edelson)، ومجموعة ضابطة مكونة من (۲۹) طالبا درسوا نفس الوحدة بالطريقة الاعتيادية.
ولتحليل البيانات استخدمت الدراسة المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار تحليل التباين المصاحب (ANCOVA)، ولقد دلت النتائج على وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a= 05, 0) بين متوسطي درجات طلاب الصف التاسع الأساسي المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار اكتساب المفاهيم الهندسية، ومقياس الدافعية نحو الهندسة، وذلك لصالح المجموعة التجريبية وفي ضوء النتائج فقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع المعلمين وتدريبهم على استخدام نموذج إديلسون Edelson) في تدريس الرياضيات؛ لما له من أثر إيجابي في اكتساب المفاهيم ورفع دافعية الطلاب نحو الهندسة، وأوصت الدراسة أيضا بأهمية إجراء دراسات بحثية مماثلة لتقصي أثر النموذج في متغيرات تابعة أخرى.
ولتحليل البيانات استخدمت الدراسة المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار تحليل التباين المصاحب (ANCOVA)، ولقد دلت النتائج على وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a= 05, 0) بين متوسطي درجات طلاب الصف التاسع الأساسي المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار اكتساب المفاهيم الهندسية، ومقياس الدافعية نحو الهندسة، وذلك لصالح المجموعة التجريبية وفي ضوء النتائج فقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع المعلمين وتدريبهم على استخدام نموذج إديلسون Edelson) في تدريس الرياضيات؛ لما له من أثر إيجابي في اكتساب المفاهيم ورفع دافعية الطلاب نحو الهندسة، وأوصت الدراسة أيضا بأهمية إجراء دراسات بحثية مماثلة لتقصي أثر النموذج في متغيرات تابعة أخرى.
Category
Theses and Dissertations