Document
أثر استراتيجية التدريس التبادلي في تحصيل الرياضيات والاتجاه نحوها لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في محافظة الداخلية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the effect of using the reciprocal teaching strategy on AL-Dhakhlia Governorate grade eight students, mathematics achievement and their attitudes towards using this strategy. The study consisted of 54 students from Sheikh Majid Bin Khamis School. They were randomly divided into two groups: an experimental group that concerned 28 students and control group consisted of 26 students. The experimental group was taught functions and equation using the reciprocal strategy while the control group was taught them using the traditional way. The study used semi experienced method .The results showed that there were statistically significant differences at the mean level (a= 0,05) and between the mean scores of the experimental and control group. In the light of the study results, the
researcher reached the following recommendations:
1- Diversifying the teaching methods of mathematics in general, and working hard to develop the reciprocal develop students achievement in mathematics.
2- Training the teachers of mathematics in different stages to use the reciprocal teaching strategy
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استراتيجية التدريس التبادلي في التحصيل الدراسي لمادة الرياضيات والاتجاه نحوها لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في محافظة الداخلية في سلطنة عمان في وحدة الدوال والمعادلات ، وتكونت عينة الدراسة من (54) طالبا من طلاب الصف الثامن الأساسي في مدرسة الشيخ ماجد بن خميس للتعليم الاساسي (5 - 10)، تم تقسيمهم عشوائيا الى مجموعتين : تجريبية وضابطة ، وتكونت المجموعة التجريبية من (28) طالبا والمجموعة الضابطة من (26) طالبا ، حيث درست المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي في حين درست المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية، و أستخدم اختبار التحصيل الدراسي ومقياس الاتجاه ، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي ، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a = 05, 0 ) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختبار التحصيل الدراسي ومقياس الاتجاه نحو مادة الرياضيات ، ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي .وفي ضوء نتائج الدراسة توصل الباحث إلى توصيات الأتية:
1- تنويع طرائق تدريس الرياضيات بشكل عام ، والنظر في تطوير استراتيجية التدريس التبادلي في رفع المستوى التحصيلي لدى الطلاب.
۲- تدريب معلمي الرياضيات في المراحل المختلفة على استخدام استراتيجية التدريس التبادلي .
1- تنويع طرائق تدريس الرياضيات بشكل عام ، والنظر في تطوير استراتيجية التدريس التبادلي في رفع المستوى التحصيلي لدى الطلاب.
۲- تدريب معلمي الرياضيات في المراحل المختلفة على استخدام استراتيجية التدريس التبادلي .
Category
Theses and Dissertations