Document

أثر استراتيجية مسرحة المناهج في تنمية مهارات استيعاب المقروء والقدرة اللغوية الشفوية لدى طلاب الصف الثالث الابتدائي.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss1pp68-81
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 1، ص. 68–81.
Other titles
The impact of strategy of dramatizing the curricula in developing reading comprehension skills and oral language ability among third grade students.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-01-01
Language
العربية.
English abstract
The study aimed to investigate the impact of strategy of dramatizing the curricula in developing reading comprehension skills and oral language ability among third graders. The study followed a quasi-experimental approach, as an appropriate approach to achieve its objectives. The study sample included (65) students, with (33) students in the experimental group and (32) students in the control group. Two instruments were used: a test in reading comprehension skills, and a test in oral linguistic ability, which have been corrected according to observation card with the standards of form and content. The results showed that there was a statistically significant effect of the strategy of dramatizing the curricula in developing reading comprehension skills and oral language ability. The study recommended the need to inform the teachers of third graders and the supervisors of Arabic language on how to teach this language with the dramatized method.
ISSN
Print: 2218-6506
Online: 2521-7046
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصّي أثر استراتيجية مسرحة المناهج في تنمية مهارات استيعاب المقروء والقدرة اللغوية الشفوية لدى طلاب الصف الثالث الابتدائي، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكوّنت العينة من (65) طالبًا، بواقع (33) في المجموعة التجريبية، و(32) في المجموعة الضابطة. تم إعداد أداتين للدراسة: اختبار في مهارات استيعاب المقروء، واختبار في القدرة اللغوية الشفوية. أظهرت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية لاستراتيجية مسرحة المناهج في تنمية مهارات استيعاب المقروء والقدرة اللغوية الشفوية. وأوصت الدراسة بضرورة تدريب معلمي الصفوف الثلاثة الأولى والمشرفين على كيفية تدريس اللغة العربية باستراتيجية مسرحة المناهج.

Category
Journal articles