Document

أثر بعض الاستراتيجيات التدريسية على اكتساب طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي للمفاهيم الجبرية و التعليمات المرتبطة بها.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of some teaching strategies, the level of mathematics achievement (high, medium, low), and the interaction between the teaching strategy and mathematics achievement level on students' acquisition of the algebraic concepts and their related generalization, The teaching strategies were used, all depending on four moves in order. These strategies are: first (definition, example - nonexample with rationalization), second (example - definition - nonexample with rationalization), and third (example - nonexample with rationalization - definition).All the strategies used two examples and two nonexamples with rationalization. The sample of the study included (175) male and female students at the second secondary. They were divided into six equivalent groups according to their mathematics achievement in the year (2000 – 2001), three of which were at Abu Al- Aswad Al- Dowally Secondary School, and three were at Nizwa Girls' Secondary School. At each of the two schools, one group was randomly selected to be the first strategy group, another to be the second strategy group, and third to be the third strategy group. Each of groups was divided into three level of mathematics achievement. Seventeen algebraic concepts and eighteen generalization related of these concepts were chosen from the second secondary mathematics book (first semester) for the year (2001 – 2002). The concepts were taught in programmed lessons. The researcher developed a multiple choice achievement test to measure students acquisition of algebraic concepts and their related generalization. The reliability was (0.85), by using Cronbach Alpha. The statistical techniques used in the study were the two-way ANOVA and the Scheffe Procedure for multiple comparisons. The following were the results of the study: 1. There were statistically significant differences (a= 0.05) for acquisition the algebraic concepts and their related generalizations due to the teaching strategy, between second and third strategies in favors to the third strategy. Also there were no statistically significant differences (a= 0.05) between first strategy and another strategies. There were statistically significant differences (a= 0.05) for acquisition the algebra concepts and their related generalizations due to the mathematics achievement, in favor to higher-level students, and between medium - level students and lower - level students in favor to medium - level students. 3. There were no statistically significant differences (a= 0.05) for acquisition the algebra concepts and their related generalizations due to interaction between the level of mathematics achievement and teaching strategy. The researcher recommended that teacher book should be distributed among teachers and include strategies as example for teaching concepts and generalizations, as well as, he recommended conducting similar studies using algebraic concepts and their related generalizations.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر ثلاث استراتيجيات تدريسية، وأثر مستوی التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات (مرتفع، متوسط، منخفض) لطلبة الصف الثاني الثانوي العلمي، وأثر التفاعل بين استراتيجية التدريس والمستوى التحصيلي في اكتسابهم المفاهيم الجبرية و التعميمات المرتبطة بها. وقد استخدم الباحث ثلاث استراتيجيات تعتمد على أربعة تحركات مختلفة الترتيب، وهي التعريف والمثال المنتمي والمثال غير المنتمي والتبرير واحتوت كل استراتيجية على مثاليين منتميين وغير منتميين لكل مفهوم من المفاهيم الخاضعة للدراسة، والاستراتيجيات هي كالتالي: الأولى (تعريف - مثال منتمي-مثال غير منتمي مع التبرير) والثانية (مثال منتمي- تعريف- مثال غير منتمي مع التبرير)، والثالثة (مثال منتمي مثال غير منتمي مع التبرير - تعريف).
تكونت عينة الدراسة من (۱۷۰) طالبا وطالبة من طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي بالمنطقة الداخلية موزعين في ست شعب دراسية : ثلاث شعب في مدرسة أبو الأسود الدؤلي الثانوية، وثلاث شعب في مدرسة نزوى الثانوية للبنات. وقد تم التأكد من تكافؤ هذه الشعب الست قبل تنفيذ التجربة، ثم حددت إحدى الشعب الثلاث في كل مدرسة بالطريقة العشوائية الكل استراتيجية من الاستراتيجيات الثلاث.
وتم تقسيم كل شعبة إلى ثلاثة مستويات تحصيلية حسب الدرجة النهائية التي حصل عليها الطالب في العام الدراسي السابق ۲۰۰۱ / ۲۰۰۰ م (الصف الأول الثانوي في مادة الرياضيات.
تم اختيار المفاهيم الجبرية والتعميمات المرتبطة بها وعددها سبعة عشر مفهومة وثمانية عشر تعميمة الواردة بوحدة الأنظمة الرياضية وحقل الأعداد الحقيقية من كتاب الرياضيات للصف الثاني الثانوي العلمي الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي ۲۰۰۲ / ۲۰۰۱ م. درست هذه المفاهيم في دروس مبرمجة، وأعد الباحث الاختبار التحصيلي الذي يقيس مدى اكتساب طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي للمفاهيم الجبرية و التعميمات المرتبطة بها المتضمنة بوحدة الأنظمة الرياضية وحقل الأعداد الحقيقية، وقام الباحث بحساب الثبات على عينة استطلاعية باستخدام معادلة كرونباخ - ألفا (Cronbach Alpha) ، فبلغ (۰٫۸۰) حللت النتائج إحصائية باستخدام تحليل التباين الثنائي (Two Way ANOVA)، كما استخدم اختبار شافيه (Scheffe) للمقارنات البعدية، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: .
1. ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۵) في اكتساب طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي للمفاهيم الجبرية والتعميمات المرتبطة بها تعزى إلى استراتيجية التدريس، للذين درسوا بالاستراتيجية الثانية، والاستراتيجية الثالثة ولصالح الطلبة الذين درسوا بالاستراتيجية الثالثة، ولم تظهر فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۵) بين الاستراتيجية الأولى والاستراتيجيتين الأخريين. ۲. ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه = ۰٫۰۵) في اكتساب طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي للمفاهيم الجبرية والتعميمات المرتبطة بها تعزی المستوى التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات، ولصالح الطلبة ذوي التحصيل المرتفع، وكذلك بين الطلبة متوسطي التحصيل ومنخفضي التحصيل لصالح الطلبة متوسطي التحصيل. ٣. لم يظهر تفاعل دال إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۰۰) بین استراتيجية التدريس المستخدمة والمستوى التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات على اكتساب طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي للمفاهيم الجبرية والتعميمات المرتبطة بها. وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحث بضرورة توفير دليل لمعلمي الرياضيات يوضح فيه كيفية تدريس المفاهيم والتعميمات الجبرية باستخدام استراتيجيات تدريس المفاهيم الجبرية وتدعيم هذا الدليل بنموذج الخطط الصفية المبرمجة لتدريس المفاهيم الجبرية، وكذلك إجراء دراسات مماثلة في تدريس المفاهيم الجبرية و التعميمات المرتبطة بها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017