Document
أثر جودة الخدمات الإلكترونية على أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of the quality of electronic services on the performance of the employees of the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
In light of countries’ efforts to move towards digitalization in response to the requirements of the new era, and in light of the Sultanate of Oman’s efforts to achieve its vision 2040, the current study aimed to the study aimed to identify the impact of the dimensions of the quality of electronic services (ease of use - reliable performance - responsiveness - guarantee) on the performance of employees of the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman. To achieve the results of the study, the researcher used the descriptive analytical method, and the study population consisted of all employees in the Ministry of Labor, whose number was according to Statistics of the Ministry of Labor: 2,644 employees in all job categories in the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman, according to the statistics of the Ministry of Labor. A stratified random sample of (2,644) individuals was selected. The study found that there is a statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between the quality of electronic services in their dimensions (ease of use - reliable performance - responsiveness - guarantee) in the Ministry of Labor on the performance of employees, and the degree of quality of electronic services in the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman was highly significant, as The results showed that the performance level of the employees of the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman was high, and the study presented some recommendations, the most important of which are: It is necessary to pay attention to improving the quality of electronic services in all the ministries of the Sultanate, and to keep pace with the development taking place in all ministries in the world. The Ministry of Labor also recommended paying attention to developing and improving human capital through training, qualification, developing and evaluating performance and improving the use of electronic devices.
Keywords: quality of services, quality of electronic services, impact of quality of services, impact of quality of electronic services, employee performance.
Arabic abstract
أثر جودة الخدمات الإلكترونية على أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان
في ظل سعي الدول للتوجه نحو الرقمنة استجابة لمتطلبات العصر الجديد وفي ظل سعي سلطنة عمان نحو تحقيق روائيتها 2040 هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر أبعاد جودة الخدمات الإلكترونية (سهولة الاستخدام– الأداء الموثوق- الاستجابة – الضمان) على أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان، ولتحقيق نتائج الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من كافة العاملين في وزارة العمل والبالغ عددهم وفق احصائيات وزارة العمل 2644 موظف في كافة الفئات الوظيفية في وزارة العمل بسلطنة عمان وفق احصائيات وزارة العمل، وتم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغ حجمها (2644) مفردة، وتوصلت الدراسة إلى توجد علاقة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين جودة الخدمات الإلكترونية بأبعادها (سهولة الاستخدام–الأداء الموثوق- الاستجابة – الضمان) في وزارة العمل على أداء الموظفين، وجاءت درجة جودة الخدمات الالكترونية في وزارة العمل بسلطنة عمان بدرجة كبيرة، كما بينت النتائج أن مستوى أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعة، وقدمت الدراسة بعض التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتحسين جودة الخدمات الإلكترونية في جميع وزارات السلطنة، ومواكبة التطور الحاصل في جميع الوزرات بالعالم، كما أوصت وزارة العمل بالاهتمام بتطوير وتحسين رأس المال البشري من خلال التدريب والتأهيل وتطوير وتقييم الأداء وتحسين استخدام الأجهزة الإلكترونية.
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات، جودة الخدمات الإلكترونية، أثر جودة الخدمات، أثر جودة الخدمات الإلكترونية، أداء الموظفين.
في ظل سعي الدول للتوجه نحو الرقمنة استجابة لمتطلبات العصر الجديد وفي ظل سعي سلطنة عمان نحو تحقيق روائيتها 2040 هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر أبعاد جودة الخدمات الإلكترونية (سهولة الاستخدام– الأداء الموثوق- الاستجابة – الضمان) على أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان، ولتحقيق نتائج الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من كافة العاملين في وزارة العمل والبالغ عددهم وفق احصائيات وزارة العمل 2644 موظف في كافة الفئات الوظيفية في وزارة العمل بسلطنة عمان وفق احصائيات وزارة العمل، وتم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغ حجمها (2644) مفردة، وتوصلت الدراسة إلى توجد علاقة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين جودة الخدمات الإلكترونية بأبعادها (سهولة الاستخدام–الأداء الموثوق- الاستجابة – الضمان) في وزارة العمل على أداء الموظفين، وجاءت درجة جودة الخدمات الالكترونية في وزارة العمل بسلطنة عمان بدرجة كبيرة، كما بينت النتائج أن مستوى أداء موظفي وزارة العمل بسلطنة عمان جاء بدرجة مرتفعة، وقدمت الدراسة بعض التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتحسين جودة الخدمات الإلكترونية في جميع وزارات السلطنة، ومواكبة التطور الحاصل في جميع الوزرات بالعالم، كما أوصت وزارة العمل بالاهتمام بتطوير وتحسين رأس المال البشري من خلال التدريب والتأهيل وتطوير وتقييم الأداء وتحسين استخدام الأجهزة الإلكترونية.
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات، جودة الخدمات الإلكترونية، أثر جودة الخدمات، أثر جودة الخدمات الإلكترونية، أداء الموظفين.
Category
Theses and Dissertations