Document

أثر كفّ البصر في رسم الصورة الشّعريّة

Other titles
الحبسي نموذجا
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This is another study in Omani literature aiming to focus on some of its features in order to show them up in an integrated criticism which may answer questions by searchers in Omani literature. The researcher is ambitious to deal by academic research a subject that has not been dealt with before. Thus it was the aesthetic figure in the works of a blind Omani poet. This study aims to study the effect of aesthetic figure in Al Habsy works regarding language, image, and rhythms. It also aims to extract the sources of aesthetic figures in his works as well as determine its elements and components. Further, one of the important objectives of this is to study the effect of blindness on the formation of aesthetic figure in his works starting from the psychological and emotional aspects and casting light on the aesthetic characteristics of the poetical figure in his works for explaining points of innovation and imitation on that figure. The methodology of the researcher for discovering characteristics of Al Habsy's poetical figures is the stylistic methodology assisted by the psychological methodology for explaining the psychological effects of blindness on the aesthetic figure in our poet's works. This study is divided into an introduction presenting the study's subject, objectives, methodology, and relevant previous studies which are categorized into three categories: the first is the studies which concerned about the aesthetic figure in the literal works of blind poets, the second is that concerned with the aesthetic figure in Omani poem, and the third category is the studies on Al Habsy's poem. In addition to the introduction, the study includes three chapters and conclusion. The first chapter carried the title of Aesthetic Figure: Definition, Components, and Importance. This chapter deals with the dictionary and traditional meaning of aesthetic figure. It also explains the repetition of this critical term in old and modern criticism books. The researcher has been keen to study the effect of the blindness on the aesthetic figure which is a basic point that assists understanding of how blindness helps blind poets in forming aesthetic figure, The second chapter carried the title of Sources of Figure in Al Habsy's Poem. The researcher attempted in this chapter to explore that sources and how Al Habsy employs them to create his poetical figures. These sources are man: ego and body, practical, spiritual, and mental life, role of nature, and portrait of animal in his works as he is well known that he employed the animals mentioned in Arabic poem such as horses, camels, gazelles, dogs and other animals. The researcher also touched Al Habsy's employment of history and famous characters which indicates his wide knowledge. Moreover, the research studied quotation in Al Habsy's works as it is part of forming his aesthetic image and this included quotation from Quran, Prophet's speech, Arabic poem and prose, The third chapter dealt with the building up of aesthetic figure in Al Habsy's poems. This chapter is very important as it focuses on an issue that makes the study clearer and more precise. The issue is how shall we study literal figures? The concept of literal figure is wide and has no clear limits. The researcher tried to answer this question basing on critics' opinions. This study is concluded by a chapter on the innovation and imitation in Al Habsy's poem, aiming to explore the aspects of modernism and imitation in Al Habsy's poem which represents an explicit model of the intellectual environment that prevailed Oman life at the end of Ya'areba Imams. Finally, it enlisted the results.
Arabic abstract
هذه دراسة أخرى تنبش في كنوز الأدب العماني، هادفة لتلمس بعض خصائصه تمهيدا لإظهارها۔ تقاطعا مع الدراسات السابقة. في منظومة نقدية متكاملة تجيب على تساؤلات الباحثين في الأدب العماني، ولقد كان هاجس الباحثة أن تتناول بالبحث الأكاديمي جانبا لم يتطرق إليه أحد، فكانت الصورة الفنية عند شاعر عماني أعمى حقلا جديدا بالنسبة للباحثة، هدقت عبرها إلى دراسة أثر الصورة الفنية عند الحبسي على مستوى : اللغة والخيال والإيقاع، و استخلاص مصادر الصورة الفنية عند الحبسي ، وكذلك محاولة تحديد عناصر الصورة الفنية ومكوناتها في شعر الحبسي، ومن هذه الأهداف أيضا دراسة أثر كف البصر على تكوين الصورة الفنية عند الحبسي، انطلاقا من الجانب النفسي الانفعالي، و تسليط الضوء على الخصائص الفنية للصورة الشعرية عند الحبسي وذلك للوصول إلى تبيان مواطن الإبداع والاتباع على مستوى الصورة عند الحبسي .
أما المنهج الذي حاولت الباحثة اعتماده طريقة معينة على كشف دقائق صور الحبسي الشعرية ولطائفها فكان المنهج الأسلوبي مع تفعيل المنهج النفسي لتبيان الأثر النفسي للعمى على الصورة الفنية عند الشاعر.
وأما متن الدراسة فانقسم إلى مقدمة تتناول موضوع الدراسة، وأهدافها، والدوافع إلى اختيار الموضوع، ومنهج الدراسة.والدراسات السابقة، إذ قسمت الدراسات السابقة إلى ثلاث فئات الأولى منها معنية بدراسة الصورة الفنية عند الشعراء العميان، أما الثاني فكانت متعلقة بدراسة الصورة الفنية في الشعر العماني، وجاءت الفئة الثالثة خاصة بالدراسات التي خصصت لشعر الحبسي
وشملت الدراسة إضافة إلى المقدمة ثلاث مباحث وخاتمة، جاء المبحث الأول تحت عنوان: الصورة الفنية: تعريفاتها ومكوناتها، وأهميتها ، وفيه تم تناول معنى الصورة الفنية معجما واصطلاحا، وكذلك محاولة استكشاف تردد هذا المصطلح النقدي في المدونات النقدية القديمة والحديثة، كما حرصت الباحثة على تخصيص جنب لتناول أثر كف البصر على الصورة الفنية، وهو جانب أساسي يعين على فهم أوسع لما يمكن أن تؤديه عاهة العمى من أثر على الصورة الفنية عند الشاعر الأعمى
أما المبحث الثاني فجاء تحت عنوان: مصادر الصورة في شعر الحبسي ،حاولت فيه الباحثة تقصي هذه المصادر والكيفية التي وظف بها الحبسي هذه المصادر لتكوين صورة الشعرية، وشملت هذه المصادر : الإنسان ذاتا وجسدا ،ثم الحياة العملية و...) والحياة الروحية ،ثم الحياة العقلية، ثم جاء دور الطبيعة بكافة مفرداتها ، ثم صورة الحيوان في شعر الحبسي، إذ أنه وظف أغلب ما شاع منه في الشعر العربي الخيل والأبل والغزال والكلب وغير ذلك مما تعود شعراء العرب على ذكره، كما درست الباحثة توظيف الحبسي للتاريخ وشخصياته المشهورة مما يدل على سعة ثقافة الحبسي، وأخير تعرضت الباحثة لمبحث مهم هو التناص عند الحيسي وذلك بناء على أن التناص جزء من تكوين الصورة الفنية عند الشاعر، وشمل مبحث التناص: التناص من القرآن الكريم والحديث النبوي الشريف، والتناص الشعري والنثري.
أما المبحث الثالث: اليات بناء الصورة الفنية في شعر الحبسي، وهو من المباحث الأساسية في هذه
الدراسة حيث واجه الباحثة سؤال جوهري كان لابد من محاولة الإجابة عنه أولا ليكون البحث بعده في الأليات أكثر دقة ووضوحا وكان السؤال هو: كيف ندرس الصورة ؟ فمفهوم الصورة واسع لا نقف له على تحديد واضح المعالم كاف شاف، حاولت الباحثة أن تجيب على هذا السؤال انطلاقا من آراء بعض النقاد.
وختمت الدراسة بمبحث فضلت تسميته بالخاتمة يبحث في الإبداع و الإتباع في شعر الحبسي ، وكان الهدف هذا دراسة أو استكشاف مواطن الحداثة و التقليد في شعر الحبسي الذي يمثل نموذجا ناطقا عن البيئة الفكرية السائدة في عمان في فترة حكم الأئمة اليعاربة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
دياب, صالح.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2008
Journal articles
1
0
الربيعي, عبدالرزاق.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2006
Journal articles
0
0
فتحي, إبراهيم.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2012
Journal articles
0
0
الكيلاني, مصطفى.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
Journal articles
0
0
إمام, طارق.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2011