Document
أثر نظم المعلومات على جودة الخدمات في المؤسسات الحكومية : دراسة حالة وزارة العمل العمانية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of information systems on the quality of services in government institutions: a case study of the Omani Ministry of Labor.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2022
Subject
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
In light of the great scientific and technological development that affects various aspects of life, including the public administration, the Omani government is working to improve public services by digitizing the administration and using modern technological means, including the information system.
For this purpose, this study aims to examine the reality of the application of the information system in the ministries and government institutions in the Sultanate of Oman, in particular the government’s Ministry of Labor, as well as to address a deeper understanding of the impact of the application of the information system on the quality of services in its five dimensions (tangibility, reliability, response, safety and empathy).
In order to achieve the objectives of the study, the researcher will use the quantitative approach using the questionnaire technique on a sample of the study population whose size is (2717) male and female employees in the Ministry of Labor in the Sultanate of Oman.
This study reached a set of results for the impact of the application of information systems on the quality of services and the satisfaction of workers in government institutions in the Sultanate of Oman. The most important of them: its high impact on all government institutions in delivering a high-quality service, speed in completing transactions, and ease of access to information and reference to it, whether by the beneficiary or the employee. As well as providing a huge amount of information in a renewed way, and providing websites that serve the employee and the beneficiary in an easy and simplified manner.
Arabic abstract
في ظل التطور العلمي والتكنولوجي الكبير الذي يمس مختلف جوانب الحياة ومنها الإدارة العامة، تعمل الحكومة العُمانية على الإرتقاء بالخدمات العمومية عبر رقمنة الإدارة وإستخدام الوسائل التكنولوجية العصرية ومنها النظم المعلوماتية .
ومن اجل ذلك تهدف هذه الدراسة الى فحص واقع تطبيق نظم المعلومات في الوزارات والمؤسسات الحكومية في سلطنة عُمان وبصفة خاصة وزارة العمل الحكومية ، وكذلك التطرق لفهم اعمق لأثر تطبيق نظم المعلومات على جودة الخدمات بأبعادها الخمسة (الملموسية ، الاعتمادية ،الاستجابة ، الأمان والتعاطف ) ، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة سوف تستخدم الباحثة المنهج الكمي بتقنية الاستبيان على عينة من مجتمع الدراسة حجمها (2717) موظف وموظفة في وزارة العمل بسلطنة عُمان ومن ثم المعالجة الاحصائية للاستجابات من اجل الوصول الى النتائج والتوصيات .
وتوصلت هذه الدراسه الى مجموعة من النتائج لأثر تطبيق نظم المعلومات على جودة الخدمات ورضا العاملين بالمؤسسات الحكومية بسلطنة عمان. أهمها: تأثيرها العالي على كافة المؤسسات الحكومية في توصيل خدمة ذات جودة عاليه، والسرعة في إنجاز المعاملات، وسهولة الوصول للمعلومة والرجوع اليها سواء من قبل المستفيد او الموظف. وايضا توفير الكم الهائل من المعلومات بشكل متجدد، وتوفير مواقع الكترونيه تخدم الموظف والمستفيد بالشكل السهل والمبسط.
ومن اجل ذلك تهدف هذه الدراسة الى فحص واقع تطبيق نظم المعلومات في الوزارات والمؤسسات الحكومية في سلطنة عُمان وبصفة خاصة وزارة العمل الحكومية ، وكذلك التطرق لفهم اعمق لأثر تطبيق نظم المعلومات على جودة الخدمات بأبعادها الخمسة (الملموسية ، الاعتمادية ،الاستجابة ، الأمان والتعاطف ) ، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة سوف تستخدم الباحثة المنهج الكمي بتقنية الاستبيان على عينة من مجتمع الدراسة حجمها (2717) موظف وموظفة في وزارة العمل بسلطنة عُمان ومن ثم المعالجة الاحصائية للاستجابات من اجل الوصول الى النتائج والتوصيات .
وتوصلت هذه الدراسه الى مجموعة من النتائج لأثر تطبيق نظم المعلومات على جودة الخدمات ورضا العاملين بالمؤسسات الحكومية بسلطنة عمان. أهمها: تأثيرها العالي على كافة المؤسسات الحكومية في توصيل خدمة ذات جودة عاليه، والسرعة في إنجاز المعاملات، وسهولة الوصول للمعلومة والرجوع اليها سواء من قبل المستفيد او الموظف. وايضا توفير الكم الهائل من المعلومات بشكل متجدد، وتوفير مواقع الكترونيه تخدم الموظف والمستفيد بالشكل السهل والمبسط.
Category
Theses and Dissertations