Document
أثر تدريس الفيزياء باستخدام استراتيجية التفكير التناظري في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the effect of teaching physics by using Analog Thinking strategy in academic achievement and learning retention for the General Education Diploma students in the Sultanate of Oman. To achieve the goal of study, a special sample of students (39) were chosen from one of Muscat municipality schools (2019-2020). It was divided into two groups, the experimental one (20) students who studied using Analog Thinking and the second group called the control group (19) students that taught in a common way. The school was intentionally chosen aiming at achieving and proving the study objectives. The researcher followed the quasi experimental design. He prepared a test of achievement, which was applied after judging to be sure of its validity.
The results revealed that there were statistically differences at the level of (α ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group, and the average of the controlling group in the post application of the academic achievement tests, While the results showed that there were no statistically significant differences at the level of significance(α ≤ 0.05) between the mean scores of students achievement in the retention of learning in physics according to the teaching method in the first and second post application of the experimental group. Through these outcomes, some recommendation were assure for this concern, training the teachers on the strategy of analog thinking and follow-up implementation in the classroom in addition to activating the strategy in textbooks for all stages of school because of its impact in making learning more effective. A similar study is also recommended in other scientific subjects such as chemistry and biology.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر تدريس الفيزياء باستخدام استراتيجية التفكير التناظري في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم لدى طلبة دبلوم التعليم العام بسلطنة عمان، ولتحقيق ذلك تم اختيار عينة الدراسة من(39) طالباً من طلبة دبلوم التعليم العام من إحدى مدارس محافظة مسقط بولاية السيب للفصل الدراسي الأول 2019/2020، وقد تم توزيعها إلى مجموعتين، أحداهما المجموعة التجريبية وعددها( 20) طالباً درسوا باستراتيجية التفكير التناظري ،والأخرى المجموعة الضابطة وعددها (19) طالباً ودرست بالطريقة الاعتيادية، وقد تم اختيار المدرسة قصديا لتحقيق أهداف الدراسة ، واتبع الباحث المنهج شبه التجريبي حيث أعد اختباراً تحصيلياً طبق بعد التحقق من صدقه من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين. وقد أظهرت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية ،بينما أظهرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤0.05) بين متوسطات تحصيل طلبة الدبلوم العام بمحافظة مسقط في اختبار الاحتفاظ بالتعلم في مادة الفيزياء باختلاف طريقة التدريس في التطبيق البعدي الأول والاختبار التتبعي للمجموعة التجريبية، وفي ضوء هذه النتائج تم التقدم بمجموعة من التوصيات، وهي تدريب المعلمين على استراتيجية التفكير التناظري ومتابعة تنفيذها داخل الحجرة الصفية، بالإضافة إلى تفعيل الاستراتيجية في الكتب المدرسية، لجميع المراحل الدراسية لما لها من أثر في جعل التعلم أكثر فاعلية. كما يوصي بإجراء دراسة مماثلة لهذه الدراسة في تخصصات أخرى من مواد العلوم كالكيمياء والأحياء.
Category
Theses and Dissertations