Document
أثر تقدير الذات على مفاهيم المواطنة لدى المعاقين سمعيا بكلية الخليج في سلطنة عمان في ضوء بعض النتغيرات.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the effect of self-esteem on the concepts of citizenship among the hearing impaired. The study used the descriptive correlational method and the researcher applied two measures: self-esteem measure prepared by the researcher and the concepts of citizenship measure prepared by (Barakat & Al Tobi, 2016). The study sample consisted of (50) hearing impaired, male and female students. The study came up with the following results: - The level of self-esteem according to the dimensions of the self-esteem measure
among the search sample varied from medium to high. The family self-esteem dimension took the lead among the arithmetic averages and the mental capabilities came last. As for the grand total of self-esteem, the result was on the medium level. The level of citizenship concepts measure came on the medium level. The cognitive dimension got the first rank, followed by the behavioral then the emotional. The level of time perspective came on the medium level. The belonging to the past got the first rank then the present while the future came last. There are variations with statistical significance at (a < 0.05) level attributed to sex variable on the self-esteem level on the following dimensions: (the individuals perception of themselves, the intellectual capacities, the social self-esteem and the grand total) on favor of the females.
- There are differences with statistical significance at (a < 0.05) level attributed to the study year on the self-esteem level on the followin dimensions:
o The individuals' perception of themselves, the family self-esteem and the social self-esteem and the grand total of the measure between the first and the second years in favor of the second year.
o The individuals' perception of themselves, the intellectual capacities and the grand total of the measure between the first and the (third) year and above in favor of the (third) year and above.
There are no differences with statistical significance at the (a < 0.05) level attributed to sex variable on the measure of citizenship concepts on the emotional dimension d the belonging to the present or the past. However, there are differences in the cognitive, behavioral and the belonging to the past dimensions in favor of the females.
There are differences with statistical significance at (a < 0.05) level attributed to the study year variable on the measure of citizenship concepts as follows:
o In all dimensions of citizenship concepts between the first and the third year and above in favor of the third year and above. And between the second year and the third year and above in favor of the third year and above.
There is no statistical clue that ensures the anticipation of self-esteem on the dimensions of citizenship concepts and the belonging to time.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على أثر تقدير الذات على مفاهيم المواطنة لدى المعاقين سمعيا بكلية الخليج في ضوء بعض المتغيرات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد اعتمد الباحث مقياسين: مقیاس تقدير الذات من إعداد الباحث، ومقياس مفاهيم المواطنة من إعداد (بركات والتوبي، 2016)، وتكونت عينة الدراسة من (50) طالبا وطالبة من ذوي الإعاقة السمعية بما يمثل ( % 83) من المجتمع الأصلي، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية - أن مستوى أبعاد تقدير الذات بالنسبة لأبعاد مقیاس تقدير الذات لدى عينة البحث تراوحت
بين المتوسط والمرتفع، واحتل بعد تقدير الذات الأسري على أعلى المتوسطات الحسابية، وفي المرتبة الأخيرة جاء بعد القدرات العقلية، وبالنسبة للمجموع الكلي لتقدير الذات فجاءت في المستوى المتوسط - أن مستوى أبعاد مفاهيم المواطنة جاءت في المستوى المتوسط، وحصل البعد المعرفي على المرتبة الأولى ثم البعد السلوكي ثم البعد الوجداني.
- أن مستوى الانتماء الزمني جاء في المستوى المتوسط، وحصل الانتماء للزمن الماضي على المرتبة الأولى ثم الانتماء للحاضر ثم الانتماء للمستقبل.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a < 0.05) تعزي لمتغير الجنس في مستوى تقدير الذات في الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته، القدرات العقلية، تقدير الذات الاجتماعي، المجموع الكلي) لصالح الإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (a < 0.05) تعزي لمتغير السنة الدراسية في مستوى تقدير الذات في الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته وتقدير الذات الأسري وتقدير الذات الإجتماعي والمجموع الكلي بين السنة الأولى والثانية لصالح السنة الثانية، وفي الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته والقدرات العقلية والمجموع الكلي بين السنة الأولى والثالثة فما فوق لصالح السنة الثالثة فما فوق.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.05) تعزي لمتغير الجنس في مقياس مفاهيم المواطنة في البعد الوجداني والانتماء نحو الحاضر والمستقبل، ووجود فروق في البعد المعرفي والسلوكي والانتماء للماضي لصالح الإناث. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a < 0.05) تعزي لمتغير السنة الدراسية في مقياس مفاهيم المواطنة بين السنوات الدراسية في كل الأبعاد بين السنة الأولى والثالثة فما فوق وذلك لصالح السنة الثالثة فما فوق. وبين السنة الثانية والثالثة فما فوق لصالح السنة الثالثة فما فوق.
- عدم وجود دلالة إحصائية تؤكد تنبؤ تقدير الذات على أبعاد مفاهيم المواطنة والانتماء الزمني.
بين المتوسط والمرتفع، واحتل بعد تقدير الذات الأسري على أعلى المتوسطات الحسابية، وفي المرتبة الأخيرة جاء بعد القدرات العقلية، وبالنسبة للمجموع الكلي لتقدير الذات فجاءت في المستوى المتوسط - أن مستوى أبعاد مفاهيم المواطنة جاءت في المستوى المتوسط، وحصل البعد المعرفي على المرتبة الأولى ثم البعد السلوكي ثم البعد الوجداني.
- أن مستوى الانتماء الزمني جاء في المستوى المتوسط، وحصل الانتماء للزمن الماضي على المرتبة الأولى ثم الانتماء للحاضر ثم الانتماء للمستقبل.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a < 0.05) تعزي لمتغير الجنس في مستوى تقدير الذات في الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته، القدرات العقلية، تقدير الذات الاجتماعي، المجموع الكلي) لصالح الإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (a < 0.05) تعزي لمتغير السنة الدراسية في مستوى تقدير الذات في الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته وتقدير الذات الأسري وتقدير الذات الإجتماعي والمجموع الكلي بين السنة الأولى والثانية لصالح السنة الثانية، وفي الأبعاد (صورة الفرد عن ذاته والقدرات العقلية والمجموع الكلي بين السنة الأولى والثالثة فما فوق لصالح السنة الثالثة فما فوق.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.05) تعزي لمتغير الجنس في مقياس مفاهيم المواطنة في البعد الوجداني والانتماء نحو الحاضر والمستقبل، ووجود فروق في البعد المعرفي والسلوكي والانتماء للماضي لصالح الإناث. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a < 0.05) تعزي لمتغير السنة الدراسية في مقياس مفاهيم المواطنة بين السنوات الدراسية في كل الأبعاد بين السنة الأولى والثالثة فما فوق وذلك لصالح السنة الثالثة فما فوق. وبين السنة الثانية والثالثة فما فوق لصالح السنة الثالثة فما فوق.
- عدم وجود دلالة إحصائية تؤكد تنبؤ تقدير الذات على أبعاد مفاهيم المواطنة والانتماء الزمني.
Category
Theses and Dissertations