Document
بعض سمات الشخصية وعلاقتها بفاعلية الذات لدى الأخصائيين الاجتماعيين في مدارس سلطنة عمان .
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to investigate Some personality traits and their relationship to the self-efficacy social workers in the Sultanate of Oman schools. The sample consists of ( 200 ) a social worker ( 75( males and (125) females from various schools of Oman's government in the Al- Buraimi Province, Al-Daklia Province and Al-Dahira Province. To answer the questions of this study, the researcher developed two measures: first one to measure personality traits ( harmony, intelligence, fortitude and emotional, impulsivity, adventure, savvy, radical, the adequacy of self-worth, self-regulation ) and is derived from the scale factors of personal sixteen Raymond Cattell, and the second to measure the self-efficacy. The face validity of the measures has been asserted by 12 expert judges in Educational Psychology and methods of teaching. The reliability of the measures has been tested through internal consistercg by using Alfa Cronbach which showed high coefficients for both measures, that is( 0.843 )for measure of personality traits , and ( 0.833) for measure of self-efficacy. To answer the first question was used statistical description ( arithmetic mean ) and standard deviation ; to answer the second question was used the Pearson correlation coefficient ; to answer the third question was used multiple linear regression ; to answer the fourth question T-test was used for comparison between males and females.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدارسة الى معرفة بعض سمات الشخصية و وعلاقتها بفاعلية الذات لدى الأخصائيين (أخصائيه 127، أخصائي اجتماعي و 57) الاجتماعين في مدارس سلطنة عمان. تألفت عينة الدارسة من اجتماعية ) من مختلف مدارس سلطنة عمان الحكومية في محافظة البريمي، ومحافظة الداخلية، ومحافظة الظاهرة . وللإجابة عن أسئلة الدارسة تم تطوير مقياسين الأول لقياس سمات الشخصية المستهدفة( التألف، الذكاء، الثبات الانفعالي، الاندفاعية، المغامرة، الدهاء، الارديكالية، كفاية الذات، التنظيم الذاتي) والمشتق من مقياس عوامل الشخصية الست عشرة لريموند كاتل، والثاني لقياس فاعلية الذات .وتم التحقق من صدق المقياسين باستخدام الصدق الظاهري؛ وذلك من خلال عرض المقياسين على اثنى عشر محكما من ذوي الخبرة والاختصاص من قسم علم النفس التربوي، والمناهج وطرق التدريس، ووازرة التربية والتعليم، وكذلك التحقق من صدق البناء من خلال حساب معاملات الارتباط بين فقارت المقياس والمحاور والمقياس ككل .كما تم التحقق من ثبات الأداة من خلال حساب ثباتها باستخدام معادلة ك رونباخ ألفا للاتساق الداخلي حيث بلغ معامل الثبات لمقياس سمات الشخصية ( 0.843)، للإجابة عن السؤال الاول تم استخدام الإحصاء الوصفي 0.833 ، ومعامل ثبات مقياس فاعلية الذات 0.843 ثم استخدام الوسط الحسابي والانحارف المعياري؛ وللإجابة عن السؤال الثاني تم استخدام معامل ارتباط بيرسون؛ وللإجابة عن السؤال الثالث تم استخدام الانحدار الخطي المتعدد؛ وللإجابة عن السؤال الاربع تم استخدام إخبار ت للعينات المستقلة.
Category
Theses and Dissertations