Document

بناء برنامج تدريبي مهني مستند الى أنموذج جيلات و قياس اثره في تحسين مستوى اتخاذ القرار المهني لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aims at constructing a vocational counseling program based on Gelatt model and measuring its effect on improving the level of vocational decision making among tenth grade students in The Sultanate of Oman. Sample of the study has been selected randomly from tenth grade students at the Public Schools during the first semester of the year 2006 2007.It consists of (132) students /males and females, tested by using two approaches: before and after applying the vocational program. measurement was done by using a questionnaire in order to measure the level of vocational decision making, which validity and reliability were checked. The sample of the study was divided randomly into two groups: experimental group consists of (67) student and control group consists of (65) student. The experimental group went through a guiding program in vocational decision making consists of (16) training session. Arithmetic mean and standard deviation as well as (2-way ANCOVA) were used to investigate the significance of differences between gender and group variables of the study sample. The results of analysis revealed that there is a statistical significance differences between the two groups in terms of the level of vocational decision making. According to experimental group, these differences refer to the guiding program. The results revealed an impact of the significant level (a ≤0.05) for the interaction between the group and the students gender in the comprehensive performance when taking the vocational decision. Where as, the improvement in the males performance when being explored to the guidance program, is different than the females to the same program and in favor of females. The results did not reveal any significant level (a ≤0.05) for the interaction between the program and the education level for father in the complete performance upon the vocational decision making measure. The results did not reveal any significant level (a≤0.05) for the interaction between the program and the education level for mother in the complete performance upon the vocational decision making measure.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج تدريبي مهني مستند إلى أنموذج جيلات (Gelatt)
وقياس أثره في تحسين مستوى اتخاذ القرار المهني لدى طلبة الصف العاشر للتعليم العام في
سلطنة عمان.
وجرى اختيار أفراد الدراسة بطريقة عشوائية من طلبة الصف العاشر من مدارس التعليم
العام في شمال الباطنة، في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2006 / 2007
خضعت عينة الدراسة المكونة من (132) طالباً وطالبة، لقياسين أحدهما قبل تطبيق
البرنامج الإرشادي ، والآخر بعد البرنامج . وجرى القياس باستخدام استبانة لقياس مستوى اتخاذ
القرار المهني ، والتي جرى التحقق من صدقها وثباتها . وجرى توزيع أفراد الدراسة عشوائياً إلى
مجموعتين تجريبية تضمنت (67) طالباً وطالبة ، وضابطة وعدد أفرادها (65) طالباً وطالبة .
وخضعت المجموعة التجريبية لبرنامج إرشادي في اتخاذ القرار المهني ، مكون من (16) جلسة
تدريبية.
وأستخدم تحليل التباين المشترك الثنائي (way (ANCOVA-2) لاستقصاء دلالة الفروق بين
متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة والكشف عن دلالة الفروق بين متغيري
المجموعة والجنس لأفراد الدراسة، والمجموعة ومستوى تعليم كل من الأب والأم. وأظهرت النتائج
وجود أثر دال إحصائيا عند مستوى ) a < 0.05) للبرنامج التدريبي المستند إلى أنموذج جيلات
(Gelatt) ، في تحسين اتخاذ القرار المهني بتحسن أداء المجموعة التجريبية عن المجموعة
الضابطة على القياس البعدي
وأشارت النتائج وجود أثر دال إحصائيا عند مستوى ( 0.05) للتفاعل بين المجموعة
وجنس الطلبة في الأداء الكلي على مقياس اتخاذ القرار المهني إذ إن التحسن في أداء الذكور نتيجة
التعرض للبرنامج التدريبي يختلف عن التحسن في أداء الإناث نتيجة التعرض للبرنامج نفسه
ولصالح الإناث.
ولم تُظهر النتائج وجود أثر للتفاعل بين البرنامج ومستوى تعليم الأب في الأداء الكلي على
مقياس اتخاذ القرار المهني .
وأظهرت النتائج عدم وجود أثر دال إحصائياً عند مستوى الدلالة ( a < 0.05 ) للتفاعل
بين البرنامج ومستوى تعليم الأم في الأداء الكلي على مقياس اتخاذ القرار المهني.
Category
Theses and Dissertations