Document
بناء مقياس للقيم لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of the study was to develop a scale that measures Values of the students in post Basic Education schools in Muscat. The sample consisted of 440 students (204 males and 236 females); randomly selected from a population of students in Muscat governorate, who were enrolled for the school year 2014/2015. The scale consisted of 31 behavioral situations representing six dimensions of values which are; Knowledge values, Religious values, Social values, Economic values, Political values and Aesthetic values. The descriptive research approach was used since it is appropriate for the current study. The psychometric properties of the scale were examined. The validity of the scale was verified using three methods: Face validity, Construct validity (confirmatory factor analysis, & item construct validity) and Concurrent Validity. The results indicated acceptable validity. The reliability of the scale was verified using test-retest reliability. The test-retest reliability coefficient was found 0.86. The MANOVA results revealed that there were no statistically significant differences between males and females in the six dimensions. Accordingly, norms for the sample of the study in the six dimensions were derived using percentile ranks. A set of recommendations and suggestions is listed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بناء مقياس للقيم لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط. تكونت عينة الدراسة من 440 طالبا وطالبة (۲۰۶ طالب و ۲۳۶ طالبة)، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من طلبة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط، والمسجلين للعام الدراسي ۲۰۱۰
/ ۲۰۱۶ م. تكون المقياس من ۳۱ موقفا سلوكية تمثل ستة أبعاد للقيم هي: القيم المعرفية، والقيم الدينية، والقيم الاجتماعية، والقيم الاقتصادية، والقيم السياسية، والقيم الجمالية. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي لملائمته للدراسة الحالية، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس. بالنسبة لصدق المقياس، فقد تم التحقق منه بثلاث طرق وهي: الصدق الظاهري، والصدق البنائي (التحليل العاملي التوكيدي و ص دق بناء المفردات)، والصدق التلازمي . وأظهرت النتائج مؤشرات صدق جيدة للمواقف المكونة للمقياس. أما بالنسبة لثبات نتائج تطبيق المقياس، فقد تم التحقق منها بطريقة إعادة الإختبار، حيث بلغ معامل الثبات ۸۹,. للمقياس ككل. وأظهرت نتائج تحليل التباين المتعدد عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث على أبعاد مقياس القيم. كما تم اشتقاق معايير موحدة لعينة الدراسة باستخدام الرتب المئينية. وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
/ ۲۰۱۶ م. تكون المقياس من ۳۱ موقفا سلوكية تمثل ستة أبعاد للقيم هي: القيم المعرفية، والقيم الدينية، والقيم الاجتماعية، والقيم الاقتصادية، والقيم السياسية، والقيم الجمالية. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي لملائمته للدراسة الحالية، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس. بالنسبة لصدق المقياس، فقد تم التحقق منه بثلاث طرق وهي: الصدق الظاهري، والصدق البنائي (التحليل العاملي التوكيدي و ص دق بناء المفردات)، والصدق التلازمي . وأظهرت النتائج مؤشرات صدق جيدة للمواقف المكونة للمقياس. أما بالنسبة لثبات نتائج تطبيق المقياس، فقد تم التحقق منها بطريقة إعادة الإختبار، حيث بلغ معامل الثبات ۸۹,. للمقياس ككل. وأظهرت نتائج تحليل التباين المتعدد عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث على أبعاد مقياس القيم. كما تم اشتقاق معايير موحدة لعينة الدراسة باستخدام الرتب المئينية. وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations