Document
بنية الجملة في شعر النقائض : دراسة تحويلية.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims at identifying the features of sentence structure in the paradoxes poetry in the light of transformational generative theory, which was authored by the American linguist Noam Chomsky. The driving motive for this study is what I have noticed in the common factor of defamation poetry of both poets: Jarir and AL Farazdag in terms of deep infrastructure of sentences when exchanging defamation poems as each one tries to possess the basic meaning when it comes to honor and transfer the meaning to the other when it comes to dishonor. This domain of poetry race is found to be more suitable for applying the generative transformational grammar in terms of converting the sentence from deep infrastructure to surface structure by the action of transformational grammar rules as explained by Chomsky in most of his works and applied by so many researchers to Arabic structures. This research has shown that the poetic race between the two poets; Jarir and AL : Farazdaq was a transformational one because when analyzing works of both poets, we can discover that both of them employed the environment in building critical structure to challenge the other one. These facts were the meanings being derived from dominant customs and traditions and the common history and genealogies, which are converted by poets to a language to his audiences and then the poets make improvements in formulating linguistic structures. Such disposition can be considered
as one of the tools of the generative grammar and its rules. The results of this study can be summed up in the fact that both poets have used transformational method so much in their poems that no stanza of their poem is found free from such method. It is noticed that the employed transformations are limited to four rules as follows: 1. Transformation rule with addition 2. Transformation rule with replacement 3. Transformation rule with order 4. transformation rule with omission. It is noticed that the rule of transformation with addition was dominant in the poetry of each poet, while the rule of transformation with omission was less dominant and the sentence features in both poets' poetry are found to be more similar because both belonged to the same literature era. Therefore, to apply such work to two poets that belong to different eras can be more beneficial and distinctive in identifying features of grammatical structures.
In view of this work, we can approach studies and research that aim at transformation in the poetry of paradoxes and others in order to determine the transformation relation with the author from one part and his relation with purposes of the discourse form another part and notice rules of transformation quantitively and qualitatively and thus, we can come up with findings that are beneficial to both criticism and linguistic fields.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى تيئن معالم بنية الجملة في شعر النقائض في ضوء النظرية التوليدية التحويلية لرائدها اللغوي الأمريكي تشومسكي، وكان الباعث على هذه الدراسة ما لحظته من اشتراك الشاعرين جرير والفرزدق أثناء التهاجي بينهما في بنية عميقة واحدة يتجاذبان المعنى الأساس فيها إذ يحاول كل منهما الاستحواذ عليه إن كان شريفا وخلعه على الآخر إن كان وضيعا، وهذا الملمح يمكنه أن يكون ميدانا خصبا لتطبيق مقولات النحو التوليدي التحويلي فيما يخص انتقال الجملة من بنية عميقة إلى بنية سطحية بفعل قوانين التحويل النحوي كما فسر ذلك تشومسكي في أعماله وطبقه كثير من الباحثين على تراكيب اللغة العربية.
لقد أظهر هذا البحث أن السباق بين الشاعرين جري والفرزدق كان في الأصل سباقا تحويليا وذلك بأنه إذا ما حللنا أعمال الشاعرين وجدنا أن كليهما يوظف من البيئة ما يبني به بنية نقضية يتحدى به خصمه، وكانت هذه المعطيات هي المعاني المستخلصة من الأعراف السائدة والتاريخ المشترك والعادات والتقاليد والأنساب، فيحيلها الشاعر جميعا إلى لغة حتى يعرضها على المتلقين ثم يحسن تصرفه في صياغة التراكيب اللغوية التي يكون بها العرض غالبا ومهيمنا على كل عرض وما هذا التصرف إلا أدوات التحويل النحوي وقوانينه. "
ومن نتائج هذه الدراسة أن الشاعرين قد أكثرا من التحويلات في شعرهما حتى إنه لا يكاد يخلو بيت منها، كما أن التحويلات الموظفة كانت أربعة قوانين هي : قانون التحويل بالزيادة وقانون التحويل بالاستبدال وقانون التحويل بالترتيب وقانون التحويل بالحنف، وأن قانون التحويل بالزيادة كان هو المهيمن على مساحات الإنشاء عند كلا الشاعرين وأن قانون التحويل بالحذف كان أقل القوانين شيوعا كما أن معالم الجملة بين الشاعرين كانت تتقارب كثيرا وتتشابه وذلك لانتماء الشاعرين إلى عصر أدبي واحد؛ وعليه فإن تطبيق مثل هذا العمل على شاعرين منتمين إلى عصرين مختلفين يكون أجدى في الوقوف على معالم للبنى النحوية أكثر تمایزا ووضوحا.
يمكننا في ضوء هذا العمل أن نستشرف دراسات وبحوثا تستهدف التحويل في شعر النقائض وغيره للوقوف على علاقة التحويل بالمؤلف من جهة وعلاقته بالأغراض القولية من جهة أخرى ولحظ قوانين التحويل في ذلك كما ونوعا، والخروج بعد ذلك بنتائج تفيد في الحقلين النقدي واللساني في الآن نفسه.
لقد أظهر هذا البحث أن السباق بين الشاعرين جري والفرزدق كان في الأصل سباقا تحويليا وذلك بأنه إذا ما حللنا أعمال الشاعرين وجدنا أن كليهما يوظف من البيئة ما يبني به بنية نقضية يتحدى به خصمه، وكانت هذه المعطيات هي المعاني المستخلصة من الأعراف السائدة والتاريخ المشترك والعادات والتقاليد والأنساب، فيحيلها الشاعر جميعا إلى لغة حتى يعرضها على المتلقين ثم يحسن تصرفه في صياغة التراكيب اللغوية التي يكون بها العرض غالبا ومهيمنا على كل عرض وما هذا التصرف إلا أدوات التحويل النحوي وقوانينه. "
ومن نتائج هذه الدراسة أن الشاعرين قد أكثرا من التحويلات في شعرهما حتى إنه لا يكاد يخلو بيت منها، كما أن التحويلات الموظفة كانت أربعة قوانين هي : قانون التحويل بالزيادة وقانون التحويل بالاستبدال وقانون التحويل بالترتيب وقانون التحويل بالحنف، وأن قانون التحويل بالزيادة كان هو المهيمن على مساحات الإنشاء عند كلا الشاعرين وأن قانون التحويل بالحذف كان أقل القوانين شيوعا كما أن معالم الجملة بين الشاعرين كانت تتقارب كثيرا وتتشابه وذلك لانتماء الشاعرين إلى عصر أدبي واحد؛ وعليه فإن تطبيق مثل هذا العمل على شاعرين منتمين إلى عصرين مختلفين يكون أجدى في الوقوف على معالم للبنى النحوية أكثر تمایزا ووضوحا.
يمكننا في ضوء هذا العمل أن نستشرف دراسات وبحوثا تستهدف التحويل في شعر النقائض وغيره للوقوف على علاقة التحويل بالمؤلف من جهة وعلاقته بالأغراض القولية من جهة أخرى ولحظ قوانين التحويل في ذلك كما ونوعا، والخروج بعد ذلك بنتائج تفيد في الحقلين النقدي واللساني في الآن نفسه.
Category
Theses and Dissertations