Document
Classroom management beliefs and practices of English as a foreign language teachers in Oman
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2002
Language
English
Subject
English abstract
The present study aims at eliciting English as a foreign language (EFL) teachers' beliefs about classroom management in Omani classrooms. It also seeks to record these teachers' classroom management practices. The study also tests the influence of the background factors of sex, nationality, qualification and teaching experience on teachers' beliefs and practices.Two instruments were developed to attain these aims: an Observation Scheme to record teachers' classroom management practices and a Belief Elicitation Instrument to elicit teachers' beliefs about classroom management.The population of the study consisted of all preparatory English as a foreign language teachers in Omani government schools (1161 teachers). The sample comprised 140 teachers (about 12% of the population) and was drawn from all eleven educational regions in the Sultanate.Findings of the present study are divided into two sections. The first section covers the common beliefs teachers hold about classroom management. The second section presents teachers' classroom management practices.The study concluded that EFL teachers in Oman believed that the most common types of disruptive behavior were minor ones such as unsolicited talk. They also believed that they used more preventive intervention strategies than reactive/corrective strategies to control students' misbehavior. Concerning the role of Arabic in EFL classrooms, teachers believed that it played a minor role. They also believed that the use of additional material is important to make tasks worthwhile.As for teachers' classroom management practices, the study revealed that minor misbehavior such as unsolicited talk and unsolicited movement were the most frequently observed behaviors. These misbehaviors were controlled by both reactive/corrective and preventive intervention strategies. The study also found that EFL classrooms were dominantly managed in English and that Arabic played a peripheral role in these classrooms. Despite the use of some mechanical work, teachers tended to make these tasks worthwhile through the use of additional material and inferential questions.In the light of these findings the study presents some educational implications, implications for ESL/EFL education and suggestions for further research.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد معتقدات الإدارة الصفية لدى معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في سلطنة عمان، كما ترمي إلى تسجيل ممارسات الإدارة الصفية لدى هؤلاء المعلمين ، كما تدرس أثركل من: الجنس و الجنسية والخبرة التدريسية و المؤهل الدراسي على هذه المعتقدات و الممارسات.اعتمدت الدراسة على أداتين لجمع البيانات: أداة ملاحظة لتسجيل ممارسات الإدارة الصفية لدى المعلمين، و أداة استنباط المعتقدات لاستخلاص معتقدات الإدارة الصفية لدى هؤلاء المعلمين.يشمل مجتمع الدراسة جميع معلمي و معلمات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المرحلة الإعدادية في س لطنة عمان (1161 معلما و معلمة)، في حين تضم العينة 140 من هؤلاء المعلمين، حيث يشكلون نسبة 12% من مجتمع الدراسة، و قد تم اختيار هذه العينة عشوائيا من جميع المناطق التعليمية الإحدى عشر في السلطنة.قسمت النتائج التي خلصت إليها الدراسة إلى قسمين. يغطي القسم الأول المعتقدات الرئيسية للإدارة الصفية كما يعرض القسم الثاني الممارسات الفعلية. توصلت الدراسة إلى أن المعلمين يعتقدون أن الأنواع الشائعة من سوء السلوك لدى التلاميذ هي الأنواع غير الخطيرة، كالحديث دون استئذان المعلم ، وأن الأنواع الخطيرة، كالتخريب لا توجد في فصول اللغة الإنجليزية في سلطنة عمان. يعتقد المعلمون أيضا أنهم يستخدمون التدخل الوقائي أكثر من التدخل التصحيحي أو ردود الأفعال للحفاظ على النظام. فيما يخص دور اللغة العربية ، فإن المعلمين يعتقدون أن دورها ضئيل في فصول اللغة الإنجليزية. لدى المعلمين أيضا الاعتقاد الشائع أن بعض الإجراءات، كمراقبة عمل الطلاب في أزواج، والتأكد من استيعاب الطلاب للتعليمات تلعب دورا مهما في إجراء الأنشطة و الإدارة الصفية. ويشيع أيضا الاعتقاد بين المعلمين أن استخدام الأنشطة الإضافية يسهم في جعل الدروس أكثر قيمة للطلاب.فيما يخص ممارسات الإدارة الصفية، فان الدرامية توصلت إلى أن الأنواع البسيطة من سوء السلوك لدى الطلاب، كالحديث و الحركة بدون إذن المعلم كانت أكثر الأنواع الملاحظة شيوعا. يقوم المعلمون بالسيطرة على هذه الأنواع من سوء السلوك عن طريق التدخل الوقائي بالإضافة إلى التدخل التصحيحي أو ردود الأفعال. وجدت الدراسة أيضا أن فصول اللغة الإنجليزية -غالبا ما تدار باللغة الإنجليزية، وأن اللغة العربية تلعب دورا بسيطا في هذا الشأن. لوحظ أيضا ميل المعلمين إلى جعل الأنشطة قيمة من خلال استخدام الوسائل الإضافية و الأسئلة الاستنتاجية.في ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة ببعض التوصيات التربوية لإعداد و تدريب معلمي اللغة الإنجليزية و بعض التوصيات للدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations