Document
The Design and development of online service learning communities for general foundation program at Al Buraimi University College : a design-based research.
Source
Master's thesis
Other titles
تصميم وتطوير مجتمعات التعلم الخدمي الإلكترونية للبرنامج التأسيسي العام في كلية البريمي الجامعية : بحث مبني على التصميم
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
The value of learning arises through the utilization of the acquired knowledge for the
benefit of oneself and others. Hence, students are expected to be engaged in their communities,
sharing and devoting their knowledge to the growth and prosperity of it and ultimately, the
whole nation. Hereat, service-learning has been used as an effective pedagogy to link students’
learning experiences to their community. The aim of this study was to develop an Online
Service-Learning Community (OSLC) to promote General Foundation Program (GFP) Level
One students’ engagement in the community.
The OSLC was developed on Padlet, wherein the student participants followed Design
Thinking (DT) approach to create an Ecology of Resources (EoR) as a part of a Type II (Hybrid)
E-Service-Learning intervention. The OSLC mainly encompassed informative resources about
the college and course-based learning activities, which were created according to the
community needs. This study is Design-Based Research (DBR). The sample of the study
consisted of 26 GFP Level One students, who took English language skills courses and
mathematics during the second semester of the Academic Year 2022/2023 in GFP at Al Buraimi
University College (BUC) in Oman. The sample also included 11 GFP instructors from BUC.
Data were collected through students’ artifacts, online structured questionnaires, semi structured interviews and focus group. The collected quantitative data were analyzed using
SPSS program, while the qualitative data were analyzed thematically.
In view of the findings, the study suggested an effective design (the OSLC) that can be
transferable for application to other higher education learning contexts. This is along with other
effective rubrics and design principles, such as the OSLC as an eLearing Tool Evaluation
Questionnaire, Reflection Questionnaire, and the OSLC (Design Thinking Process)
Development Guide. The study findings also indicated the effectiveness of OSLC in increasing
the GFP Level One students’ tendency toward community engagement.
The study offers three major recommendations as follows: (1) maturing the OSLC design,
(2) give more emphasis to reflection and reflective practices, and (3) disseminate the study
findings to close the SoTL’s 4M Framework loop. As per the study implications, it
encompasses abundance of valuable information, which was yielded through literature review
and bibliometric analysis. It includes major aspects related to community engagement and e-service-learning (Type II (Hybrid) E-Service Learning and Extreme E-Service Learning (XESL)). It is also an exemplar to showcase how to construct a multi-phase DBR study for an e-service-learning intervention. Hence, in conclusion, this study can be a prominent addition to
literature and open up more opportunities for further research.
Arabic abstract
تبرز قيمة التعلم من خلال الانتفاع ب المعرفة المكتسبة لصالح الفرد نفسه والاخرين. لذلك، فإنه من المتوقع والمأمول من الطالب أن ينخرطوا في مجتمعاتهم، وأن يشاركوا ويكرسوا المعرفة التي يمتلكونها لنمو وازدهار هذه المجتمعات والامة بأكملها. من هذا المنطلق، تم استخدام التعلم الخدمي كطريقة تدريس فعالة لربط خبرات الت علم لدى الطالب بمجتمعهم. لذا، كان الهدف من هذه الدراسة هو تطوير مجتمع تعلم خدمي الكتروني عبر الانترنت (OSLC (لتعزيز مشاركة طالب المستوى الاول من البرنامج التأسيسي العام (GFP (في المجتمع. تم تطوير مجتمع التعلم الخدمي على منصة الحائط الافتراضي )Padlet)، حيث قام الطلبة بإنشاء بيئة مصادر تعليمية )Resources of Ecology )كمشروع تعلم خدمي إلكتروني من التصنيف الثاني )هجين( ) (Hybrid (II Type Learning-Service-E )متبعين اسلوب التفكير التصميمي )Thinking Design). يشمل مجتمع التعلم معلوماتٍ عن الكلية وأنشطة ت علم ذات عالقة بالمساقات الاكاديمية المطروحة في البرنامج التأسيسي العام، تم إنشاؤها وتنفيذها من قبل ي على التصميم ) Based-Design طلبة البرنامج بنا ًء على احتياجات المجتمع. هذه الدراسة عبارة عن بحث مبن Research). تتكون عينة الدراسة من ست ٍة وعشرين طالباً في المستوى الاول ممن التحقوا بمساقات مهارات اللغة الانجليزية ومساق الرياضيات التأسيسية خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2023/2022 في البرنامج التأسيسي العام في كلية البريمي الجامعية بسلطنة عمان. شملت العينة أيضاً أحد عشر عضوا من أعضاء هيئة التدريس في البرنامج التأسيسي. أما ً عن جمع البيانات للدراسة، فقد تم استخدام تحليل مخرجات أعمال الطلبة، استبانة الكترونية مغلقة، ومقابالت شبه منظمة بالاضافة إلى مجموعة التركيز. تم تحليل البيانات الكمية التي تم جمعها باستخدام برنامج SPSS، بينما تم تحليل البيانات النوعية باستخدام طريقة التحليل الموضوعي. في ضوء النتائج التي تم ايجادها، اقترحت الدراسة تصميماً فع الا لمجتمع تعلم خدمي افتراضي (OSLC (قاب ٌل للتطبيق في سياقات تعلم أخرى في التعليم العالي. هذا إلى جانب اقتراح نماذج فع الة أخرى للتقييم ومبادئ التصميم، مثل استبانة تقييم OSLC كوسيلة تعليمية الكترونية، واستبانة ال تف كر التأملي، ودليل تطوير OSLC باستخدام عملية التفكير التصميمي. أشارت نتائج الدراسة إلى أن OSLC فع ال في رفع ميل طالب المستوى الاول من البرنامج التأسيسي العام نحو المشاركة المجتمعية. بالنسبة إلى توصيات هذه الدراسة فهي ثلاث توصياتٍ رئيسية كالتالي: )1( النمو بتصميم OSLC للوصول إلى مرحلة النضج، (2) التركيز على أسلوب التف كر التأملي والممارسات المتعلقة بذلك، و )3( نشر نتائج هذه الدراسة إلغالق حلقة إطار عمل 4M الخاص بـ SoTL. أما عن الاثار المترتبة عن هذه الدراسة، فهي قد اشتملت على معلوما تٍ وفيرةٍ مة وقي تم الحصول عليها من خلال مراجعة الادبيات البحثية والتحليل الببليومتري، واشتملت أيضاً على الجوانب الرئيسية المتعلقة بالمشاركة المجتمعية والتعلم الخدمي الالكتروني )التعلم الخدمي الالكتروني من النوع الثاني )الهجين( والتعلم الخدمي كما يمكن اعتبارها نموذجا يعرض كيفية بناء دراسة متعددة المراحل كبحث ً الالكتروني من الدرجة القصوى (SL-XE)(، ذات أهمية للبحوث مبني على التصميم لتطوير مشروع تعلم خدمي إلكتروني. ختاما،ً يمكن أن تكون هذه الدراسة إضافةً لمزيد السابقة تفتح أفاقا من البحث.
Category
Theses and Dissertations