Document
Design of intelligent power scheduling and decision-making algorithm for USVs under energy constraint.
Other titles
تصميم خوارزمية لجدولة القدرة وإتخاذ القرار في المركبات السطحية غير المأهولة بوجود قيود للطاقة
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2021
Language
English
Subject
English abstract
Marine environmental surveys using unmanned surface vessels (USVs) can be a challenging
task, especially if the surveyed area takes several weeks to cover. There is also the constant
risk of depleting the battery before the mission is completed, which is associated with the
challenge of vehicle power management. Thrusters in unmanned vehicles are the main power
drainers. Waves, currents, and wind unpredictable behavior have a great influence on the
motion of the vehicle and, hence, affect whether the vehicle is to be able to fulfill its mission
in the allocated time.
The primary objective of the present research is to design an algorithm that optimize USV's
power consumption by predicting the amount of power devoted to the thruster as a function of
time. Thruster power predictions were performed by a genetic algorithm that uses battery,
speed, solar power, and wave height as well as wave period information to forecast power
supply and demand.
Simulation results showed that the proposed algorithm outperforms a human pilot in reducing
thruster power utilization per unit distance by 17%. Despite stochasticity in the search process
of the genetic algorithm, the produced results were semi-consistent and satisfy mission
objectives as well as constraints. With limited battery resources, the algorithm was able to
produce a plan that never dropped battery level to zero and maintained energy above 80Wh,
about 51% more energy than a human pilot in a real mission.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يمكن أن يكون التقييم البيئي البحري باستخدام المركبات السطحية غير المأهولة (USVs) تحديا إذا استغرق تغطية منطقة المسح عدة أسابيع، حيث يتواجد خطر نفاذ البطارية قبل انتهاء المهمة بسبب تحدي إدارة موارد الطاقة على متن المركبة. تعتبر محركات الدفع غير المأهولة هي المستهلك الرئيس للطاقة،كما وتعتبر العوامل البيئية كالأمواج، التيارات، والرياح ذات تأثير كبير على حركة المركبة، وبالتالي تؤثر فيما إذا كانت المركبة قادرة عىل إكمال المهمة في الوقت المحدد. الهدف الرئيس من هذا البحث هو تصميم خوارزمية تزيد من قدرة المركبات البحرية السطحية غير المأهولة على البقاء ومواصلة المهمة و الحفاظ عىل الطاقة، وذلك المستوى الأدنى من خلال تحسين مقدار الطاقة التي يجب أن تستهلكها محركات الدفع، وقد أجريت تنبؤات إمداد واستهلاك الطاقة من خلال الخوارزمية الجينية بالإضافة إلى التنبؤات بسرعة المركبة على أساس الأحوال الجوية.
Category
Theses and Dissertations