Document

Determinants that influence the adoption of the Oman Virtual Science Library (MASADER) in higher education.

Publisher
International Islamic University Malaysia.
Gregorian
2021
Language
English
English abstract
The government of Oman is attempting to bring modern technologies into its academic environment. One of the most important technologies is the virtual library. E-resources are not entirely deemed acceptable to be utilized in Omani higher education institutions according to the statistics that show a dramatic decrease in the use of (Masader) after the high usage at the initial launch of the project. This study aims to identify individual differences (ID) and system quality (SQ) determinants that impact the academics' acceptance of the Oman virtual science library (Masader) in higher education institutions in the Sultanate of Oman. Previous studies indicate that external variables play a crucial role in influencing the intent of the user to use e-sources. Based on this theoretical background, a group of external variables have been identified. Moreover, the study used the Technology Acceptance Model (TAM). A mixed-method was used to collect the data of 450 respondents from higher education institutions who are also members in Oman virtual science library (Masader). A set of non-parametric statistical methods in (SPSS) program were used to analyse the data after it had been ensured that the data follow the non-normal distribution. All the study questions were answered, and all the hypotheses of the study were proven. Briefly, the results revealed that academics have a high level of positive attitude towards the use of Masader, and a high level of intent to use e-resources in general. In addition, the results also revealed that there is a positive relationship between dependent variables and independent variables; and that the usefulness and easiness of Masader are considered to be an essential component, as the results of the linear regression test indicated that the effect of the external variables is stronger on the behavioural intention if it is through the indirect influence on the belief variables. However, the effect of the Individual differences (ID) and system quality (SQ) on the perception of easiness (POE) is greater than the effect on the perceived usefulness (PU). The study contributes as an addition to the body of knowledge and literature, especially in Oman, which was considered the first of its kind that investigates the factors affecting the willingness to use (Masader). Furthermore, the current study presents the evidence that attitudes are among the most important external independent variables and not dependent variables. On the other hand, practically, the study will contribute to the development of a useful road map for the various relevant groups (academics, decision-makers, researchers, information specialists, and librarians)
Arabic abstract
تسعى حكومة سلطنة عمان إلى إدخال التقنيات الحديثة في بيئتها الأكاديمية على مختلف المستويات، وتعتبر"المكتبة الافتراضية" من أهم هذه التقنيات. هدفت هذه الدراسة إلى تحديد متغيرات الفروق الفردية وجودة النظام التي تؤثر على قبول الأكادييمين استخدام المكتبة العلمية الافتراضية العمانية (مصادر) في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان. تشير الدراسات السابقة إلى أن المتغيرات االخارجية تلعب دوراً مهماً في التأثير على نية المستخدم في استخدام مصادر المعلومات الإلكترونية. بناء على هذه الخلفية النظرية، تم تحديد مجموعة من المتغيرات الرئيسة ومتغيرات فرعية تندرج تحتها. علاوة على ذلك ركزت الدراسة أيضا على تطبيق نموذج قبول التكنولوجيا (TAM). تم استخدام المنهج المختلط أو المندمج في هذه الدراسة وذلك عن تطوير أداتين لجمع البيانات من 450 أكاديمياً في مؤسسات التعليم العالي الأعضاء في (مصادر) كانت الأداة الأولى عبارة عن استبيان تم تطويره بناء على مراجعة الدراسات السابقة والخبراء، أما الأداة الثانية فكانت المقابلة مباشرة مع بعض الأكاديميين الذين شملهم الاستبيان .
تم استخدام مجموعة من الأساليب إلإحصائية اللامعلمية في برنامج (SPSS) لتحليل البيانات، بعد أن تأكد للباحث من أن البيانات تتبع التوزيع غيرالطبيعي. كما تم استخدام تقنية (نموذج الانحدار الخطي) لاقتراح نموذج تنفيذي حول تحسين استخدام مصادر المعلومات الإلكترونية ل (مصادر). تمت الاجابة على جميع اسئلة الدراسة، كما تم اثبات جميع فروض الدراسة. أظهرت النتائج إلى أن الأكاديميين يتمتعون بمسنوى عال من الموقف الايجابي تجاه استخدام "مصادر"، ومستوى عال من النية السلوكية لاستخدام مصاددر المعلومات الإلكترونية بشكل عام. كما كشفت الدراسة عن علاقة ايجابية بين المتغيرات التابعة والمتغيرات المستقلة. بالاضافة إلى ذلك أكدت النتائج أن افائدة والسهولة عند استخدام "مصادر" تعتبر مكوناً أساسياً. حيث دلت نتائج الانحدار الخطي على أن تأثير المتغيرات الخارجية أقوى على النية السلوكية إذا كان ذلك من خلال التأثير غير المباشر على المتغيرات الاعتقادية (السهولة والفائدة)، ومع ذلك، فإن تأثير الفروق الفردية وجودة النظام تصور السهولة أكبر من الـاثير على الفائدة المتصورة.تساهم الدراسة كإضافة للانتاج الفكري خاصة في سلطنة عمان. حيث تعتبر الدراسة الأولى من نوعها التي تبحث في العوامل المؤثرة في قبول استخدام (مصادر).كما أنها قدمت الدليل على أن موقف االمستفيدين هي من بين المتغيرات الخارجية المستقلة الأكثر أهمية و لا تنتمي إلى المتغبرات التابعة. من الناحية العملية ستساهم نتائج هذه الدراسة في تطوير خارطة طريق مفيدة لمختلف االمجموعات ذات الصلة بمصادر المعلومات الإلكترونية (الأكاديميون، صناع القرار، الباحثون، المتخصصون في المعلومات، وأمناء المكتبات).
Category
Theses and Dissertations