Document
Do message framing and source credibility matter? : examining framed COVID-19 prevention messaging in Saudi Arabia.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol16iss4pp294-307
Source
Journal of Educational and Psychological Studies, vol. 18, no. 1, p. 294–307.
Other titles
هل لتأطير الرسائل ومصداقية مصدرها أهمية؟ بحث رسائل الوقاية من كوفيد-19 المؤطرة في المملكة العربية السعودية.
Country
Oman.
City
Muscat
Publisher
College of Education, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022-11-30
Language
English.
English abstract
This paper aims to examine the influence of different message framings (utilitarian, deontological, religious, virtue-based message, and God's punishment-based messages) on Saudi Arabians’ beliefs and behavioral intentions related to COVID-19 and the influence of message source (religious advocate, Saudi COVID-19 monitoring committee member, close person, physician, journalist, and social media influencer) on communicating messages in the COVID-19 pandemic context. The between-subject design experiment (n =222) was conducted online due to the Covid-19 restrictions in force at the time of this study and in an attempt to derive a representative sample from the general Saudi population. The results showed that the God’s punishment-based message was less effective than other moral and religious messages, including the non-framed messages, and member of the Saudi COVID-19 monitoring committee, followed by physicians, were believed to be the most effective message sources. Overall, the current research contributes to the knowledge about health and crisis communications in the collectivistic cultural context.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بحث تأثير تأطير الرسائل (رسائل مؤطرة وفقاً للفلسفة النفعية، وأخلاق الواجب، والفضيلة، والدين، والعقاب الإلهي) على اعتقادات ونوايا السلوك المتعلقة بكوفيد-19 لدى السعوديين، وتأثير مصدر الرسالة (داعية ديني، عضو اللجنة المعنية بكوفيد-19، شخص مقرب، طبيب، صحفي، مؤثر على وسائل التواصل الاجتماعي) في إيصال الرسائل خلال جائحة كوفيد-19. أجريت الدراسة عبر الإنترنت باستخدام تصميم تجريبي بمشاركة 222 شخصاً من المجتمع السعودي. أظهرت النتائج أن الرسائل المؤطرة بالعقاب الإلهي كانت أقل فاعلية من الرسائل الأخلاقية والدينية الأخرى، بما في ذلك الرسائل غير المؤطرة. كما تبين أن عضوية اللجنة المعنية بكوفيد-19 تليها مهنة الطبيب كانت أكثر المصادر مصداقية وفعالية في إيصال الرسائل. تسهم هذه الدراسة في إثراء المعرفة بمجال التواصل الصحي وإدارة الأزمات في السياقات الثقافية الجمعية.
Category
Journal articles