Document

Domination of English and its impact on the Arabic System of Scholarly Communication

Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2012
Language
English
English abstract
While English, supported by technological development and the advent of networked information, has overwhelmingly played a dominating force in the world–wide system of scholarly communication, it has created a deficiency in local scholarly communication systems; the Arabic scholarly communication system is no exception. This paper investigates the impact of English language on the Arab academics' practices in and attitudes towards research and scholarly communication. It also assesses the challenges facing the future of Arabic scholarship, in particular the crisis regarding the use of the Arabic language in the academic networked environment. A qualitative approach containing semi-structured interviews was utilized to collect rich data about the academics' practices and attitudes on their choice of language for research and scholarly communication and whether the dominant use of English, especially in science disciplines, hinders the potential of Arabic scholarship to contribute in the development of Arabic as a scholarly language.
Member of
ISSN
2312-1270
Citation
Al-Aufi, A., S. (2012). Domination of English and its impact on the Arabic System of Scholarly Communication. Journal of the College of Arts and Social Sciences, 3 (1), 5-28.
Arabic abstract
في حين أن اللغة الإنجليزية، مدعومة بواسطة التطورات التقنية وانتشار مصادر المعلومات الرقمية وخدماتها، لعبت بجدارة دور القوة المهيمنة والمؤثرة على الأنظمة العالمية للاتصال العلمي، فإن تأثيرها على نظام الاتصال العلمي العربي لم يكن حالة منفردة. تبحث هذه الدراسة في تأثير اللغة الإنجليزية في سلوكيات ومواقف الأكاديميين العرب من البحث والاتصال العلمي في بيئة أكاديمية عربية. كما تتطرق الدراسة أيضا إلى مناقشة التحديات التي تواجه مستقبل نظام الاتصال العلمي العربي بشكل عام، سيما الأزمة المرتبطة بضعف استخدام اللغة العربية في البيئة الاكاديمية الرقمية. لقد استعانت الدراسة بالمنهج النوعي ممثلا بالمقابلة شبه المقيدة كأداة لجمع البيانات من عينة مستهدفة لأكاديميين من كليات متنوعة بجامعة السلطان قابوس. تعلقت هذه البيانات حول خياراتهم اللغوية في البحث والاتصال العلمي، وآرائهم حيال الممارسات والمواقف المرتبطة بالبحث والاتصال العلمي، ومدى تأثير اللغة الإنجليزية على سلوك وأنماط البحث لديهم خصوصا في الكليات العلمية، ودورها في إعاقة نظام الاتصال العلمي العربي من التقدم والازدهار.
Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
0
0
Al-Zadjaliyah, Nasrin.
Oman Medical Specialty Board.
2017-11
Journal articles
0
0
Hosseinzadeh, N.
Sultan Qaboos University.
2018
Journal articles
0
0
Aravindhakshan, Rajeev.
Oman Medical Specialty Board.
2010-01
Journal articles
5
2
Al-Sinani, Mohammad.
Oman Medical Specialty Board.
2008-10
Journal articles
4
0
Byrne, Robyn.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Journal articles
0
0
Al-Busaidi, Rashid M.
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
2013