Document
درجة استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، من وجهة نظر المعلمين والمشرفين، بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الظاهرة.
Identifier
العبري, حمود بن ناصر بن علي (2022). درجة استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، من وجهة نظر المعلمين والمشرفين، بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الظاهرة (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the degree of using e- learning in teaching mathematics from the teachers and supervisor's perceptions, in cycle two schools in Al-Dhahirah Governorate. It also investigated if there are statistically significant differences in the responses of the study participant of teachers and supervisors due to gender and years of experience variables.
The study followed the descriptive analytical approach, which suits the aims of the current study and its specific questions. Therefore, the study was applied to a random sample of mathematics teachers and supervisors in cycle two schools in Al-Dhahirah Governorate. The sample size included 124 of teachers and supervisors. A questionnaire prepared by the researcher was used to collect the data, including three parts: degree of availability of e-learning requirements, degree of using e-learning and obstacles of applying e-learning. These three parts were consistent with the research questions of the current study.
The results of the study revealed that the participants' estimates of the degree of using e- learning in teaching mathematics from the teachers and supervisor's perceptions, in cycle two schools in Al-Dhahirah Governorate was low, in general. The participants perceived high degree of practice for part one in the questionnaire. However, they perceived low degree of practice in part two and three.
The results also indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) to the degree of using e- learning attributed to the gender variable, in relation to the total, part one and three. However, the results indicated that there were statistically significant differences in the degree of using e-learning in favor of male teachers.
Additionally, the results showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the degree of using e-learning due to the years of experience variable, in relation to the total, part one and three. However, the results indicated that there were statistically significant differences in the degree of using e-learning in favor of participants whose years of experience are (more than 10 years). The study presented a set of recommendations and suggested research related to the previous result, all were included in the study. Firstly, it is crucial to provide the schools with the e-learning requirements. In addition, emphasizing the importance of E-learning. Also, paying more attention to the teaching methods that encourage the use of E-learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، من وجهة نظر المعلمين والمشرفين، بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الظاهرة، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة من المعلمين والمشرفين تُعزى إلى متغيرات النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لمناسبته لأهداف الدراسة الحالية وأسئلتها المحددة، لذا فقد تم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية من مشرفي ومشرفات ومعلمي ومعلمات الرياضيات بمدارس الحلقة الثانية بمحافظة الظاهرة، وقد بلغ حجم العينة (124) من المشرفين والمعلمين. كما استخدمت استبانة من إعداد الباحث لجمع البيانات الأساسية، وقد اشتملت الاستبانة المعدة على ثلاثة محاور (درجة توافر متطلبات التعليم الالكتروني، ودرجة استخدام التعليم الإلكتروني، ومعوقات تطبيق التعليم الالكتروني)، وهذه المحاور تتوافق مع أسئلة الدراسة الحالية. وقد كشفت نتائج الدراسة أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات من وجهة نظر المعلمين والمشرفين بمدارس الحلقة الثانية في محافظة الظاهرة جاءت بشكل عام بدرجة ممارسة "منخفضة"، وجاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة بدرجة ممارسة "عالية" للمحور الأول، ودرجة ممارسة "منخفضة" للمحورين الثاني والثالث. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) لدرجة استخدام التعليم الالكتروني تُعزى لمتغير النوع الاجتماعي، بالنسبة للمجموع الكلي، والمحورين الأول والثالث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمحور درجة استخدام التعليم الالكتروني، وكانت هذه الفروق تتجه لصالح الذكور. كما أن النتائج أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) لدرجة استخدام التعليم الالكتروني تُعزى لمتغير سنوات الخبرة، بالنسبة للمجموع الكلي، والمحورين الأول والثالث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمحور درجة استخدام التعليم الالكتروني، لصالح أفراد الدراسة الذين سنوات خبراتهم (أكثر من 10 سنوات). وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة ذات العلاقة بالنتيجة السابقة، ومنها ضرورة توفير متطلبات التعليم الالكتروني في المدارس، والتأكيد على أهميته في التعليم. وكذلك الاهتمام بطرق التدريس التي تشجع على استخدام نظام التعليم الالكتروني.
Category
Theses and Dissertations