Document

درجة فاعلية إدارة الموارد البشرية بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان وعلاقتها بالرضا الوظيفي للعاملين فيها.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This dissertation aims to study the level of efficiency and effectiveness of Human Resources Management in the Ministry of Education in Oman and the connation between the efficiency and staff satisfaction in the Ministry. This dissertation studies of 228 individuals and to insure the fulfillment of those aims, a questionnaire was designed to serve the purpose and it consists of five fields: Selection and Recruitment, Quality and Creativity, Human Resources Planning, Human Resources Development and Job Satisfaction. The results show that the level of the efficiency in the Ministry of Education in Oman is average in all fields. The results show the category of each field as follows: The first one was Quality and Creativity, then Selection and Recruitment. Human resources Development became in the third place and finally Human Resources Planning became in the last place. The results also show that there is no significant difference in level: α≤0.05 and it shows that there is an agreement between male female aspect regarding the efficiency of Human Resources Management in Ministry of Education in Oman and the linked with Staff Satisfaction. Besides this, the results indicate that there is no link in the level: α≤0.01 between the level of staff satisfaction and the level of the efficiency of Human Resources Management in the Ministry of Education in Oman. On the other hand, some results indicate that there is a positive link between them. The researcher recommends more commitments on the Human Resources activities by bringing up new methodologies and tools in Selection and recruitment with international standards as well as implementing modern styles of Human Resources Planning and to be part of the Strategic plans.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة فاعلية إدارة الموارد البشرية في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان، وعلاقتها بالرضا الوظيفي للعاملين فيها، تكونت عينة الدراسة من (٢٢٨) مدير دائرة والمدير المساعد ورئيس قسم ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تصميم استبانة تكونت من خمسة مجالات هي: مجال الاستقطاب والتعيين، مجال الجودة والابتكار والتميز، مجال التخطيط للموارد البشرية مجال التدريب للموارد البشرية والرضا الوظيفي. وقد أظهرت نتائج الدراسة إن تقدير أفراد العينة في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان لفاعلية إدارة الموارد البشرية جاءت بشكل عام بدرجة متوسطة وعلى كال المجالات، وجاء ترتيب المجالات كما يأتي: مجال الجودة والابتكار والتميز في المرتبة الأولى ثم مجال الاستقطاب والتعيين وجاء مجال تدريب الموارد البشرية في المرتبة الثالثة، وحل في المرتبة الأخيرة مجال التخطيط للموارد البشرية. بينت نتائج الدراسة أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05≥ α)، في تقديرات أفراد عينة الدراسة، تعزى لمتغير النوع، المؤهل العلمي وسنوات الخبرة، حيث تشير هذه النتيجة إلى اتفاق بين الذكور والإناث، حول محاور فاعلية إدارة الموارد البشرية بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان وعلاقتها بالرضا الوظيفي للعاملين فيها. كما أشارت النتائج أيضا وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0,01≥ α)
بين درجة فاعلية إدارة الموارد البشرية في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عُمان ومستوى الرضا الوظيفي لدى العاملين فيها، وتجدر الإشارة إلى أن قيم معامل الارتباط بينها موجبة، وذات علاقة طردية، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بشكل أكبر بأنشطة إدارة الموارد البشرية، وذلك باعتماد آليات حديثة، وبمواصفات عالمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018