Document
درجة فاعليّة برامج التدخل المبكر المرخصة في الأردن.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss2pp187-202
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 2، ص. 187–202.
Contributors
الدبابنة، خلود أديب., Author
Other titles
The degree of effectiveness of licensed early intervention programs in Jordan.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-04-02
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study was conducted to explore the effectiveness of licensed early intervention programs in Jordan. The study adopted a descriptive survey methodology, constructing a scale for the effectiveness of licensed early intervention programs in Jordan, consisting of 80 items across eleven domains. The study tool was distributed conveniently to all licensed early intervention centers in Jordan and was answered by 143 parents of children enrolled in those centers. The results indicated that the effectiveness of licensed early intervention programs in Jordan was rated as moderate by parents on the overall scale. The results revealed statistically significant differences attributed to the variable of the parent in the assessment domain, favoring mothers. Significant differences were also found on the overall scale attributed to the educational level variable, favoring parents with an educational level less than a diploma or secondary education. Furthermore, statistically significant differences on the overall scale were attributed to the geographic location variable, favoring parents' assessments in the southern and northern regions. The study recommended supporting technical procedures and conducting more studies on the impact of family empowerment in such programs.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف درجة فاعليّة برامج التدخل المبكر المرخصة في الأردن، والتي استخدم فيها الباحثان المنهج الوصفيّ المسحي، ولإجابة أسئلتها تم تطوير مقياس فاعليّة برامج التدخل المبكر المرخصة في الأردن، والذي تألف من (80) فقرة موزعة على أحد عشر مجالاً. وُزّع المقياس بالطريقة المتيسرة على أفراد الدراسة في جميع مراكز التدخل المبكر المرخصة؛ (الحكومية والخاصة) في الأردن. وتكونت عينة الدراسة من (143) من أولياء أمور الأطفال. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة فاعلية برامج التدخل المبكر المرخصة في الأردن جاءت بدرجة متوسطة وفق تقديرات أولياء الأمور الملتحقين بتلك المراكز. كما كشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا على المقياس ككل، تُعزى إلى متغير وليّ الأمر، في مجال التقييم لصالح الأمهات. ووجود فروق دالة إحصائيًا على المقياس ككل، تُعزى إلى متغير المستوى التعليمي لصالح أولياء الأمور ذوي المستوى التعليمي الأقل من الدبلوم أو الثانوي. وبيّنت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا على المقياس ككل، تُعزى إلى أثر متغير الموقع الجغرافي لصالح تقديرات أولياء الأمور في إقليمي الجنوب والشمال. أوصت الدراسة بدعم الإجراءات الفنية وإجراء المزيد من الدراسات عن أثر التمكين الأسري في مثل هذه البرامج.
Category
Journal articles