Document

درجة ممارسة الإدارة بالشفافية لدى المديرين في مدارس القُدس وعلاقتها بالالتزام التنظيمي لدى المعلمين.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss2pp171-186
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 2، ص. 171–186.
Contributors
Other titles
The degree of transparency management practice among principals in Al-Quds schools and its relationship to organizational commitment among teachers.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-04-02
Language
العربية.
English abstract
The study aimed to identify the degree to which transparent management is practiced among school principals in Jerusalem from the point of view of teachers, and to identify the level of organizational commitment among teachers in Jerusalem from their point of view. Also, identifying the presence of statistically significant differences between the average estimates of the research study sample, in both management with transparency among school principals in Jerusalem and organizational commitment from the point of view of teachers, attributed to the following variables: gender, the number of years of teachers’ experience in teaching, and their academic qualification, and to investigate the relationship between each of the dimensions of management transparency and the dimensions of organizational commitment. To achieve the purposes of the research study, the researchers used the descriptive, correlational approach in the study, as a random sample of (265) male and female teachers was selected from (15) government schools affiliated with Al-Maaref and the municipality in Jerusalem, in the second semester of the year (2022-2023). The questionnaire tool was used to collect data. The results indicated that the degree of transparency in management practice by school principals, from the teachers’ point of view, was high. The level of organizational commitment among teachers in Jerusalem was high, and the results indicated that there were no statistically significant differences between the average response of the study sample in the degree of practicing management with transparency and organizational commitment due to the following variables: gender, the number of years of teachers’ teaching experience, and their academic qualifications. It also resulted in the results show that there is a positive, statistically significant relationship between the degree of management practice of transparency and the level of organizational commitment from the point of view of teachers in Jerusalem.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرّف على الدرجة التي تُمارس فيها الإدارة بالشفافية لدى مديري المدارس في القُدس من وجهة نظر المعلمين، والتعرّف أيضًا على مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمين في القُدس من وجهة نظرهم. كما هدفت إلى التعرّف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات عينة الدراسة البحثية، في كلّ من الإدارة بالشفافية لدى مديري المدارس في القُدس والالتزام التنظيمي من وجهة نظر المعلمين، تعزى للمتغيّرات التالية: الجنس، وعدد سنوات خبرة المعلمين في التدريس، والمؤهل العلمي لديهم، واستقصاء العلاقة بين أبعاد الإدارة بالشفافية وأبعاد الالتزام التنظيمي. ولتحقيق أغراض الدراسة البحثية؛ استخدم الباحثان المنهج الوصفي الارتباطي، إذ تم اختيار عينة عشوائية بلغ قوامها (265) معلماً ومعلمة من (15) مدرسة حكومية تتبع المعارف والبلدية في القُدس، وذلك في الفصل الثاني من العام الدراسي (2022-2023)، واستخدمت أداة الاستبانة لجمع البيانات. وأشارت النتائج إلى أن درجة ممارسة الإدارة بالشفافية من قِبَل مديري المدارس من وجهة نظر المعلمين، جاءت مرتفعة، وأن مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمين في القُدس جاء مرتفعاً. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابة عينة الدراسة في درجة ممارسة الإدارة بالشفافية والالتزام التنظيمي تعزى لكل من الجنس، وعدد سنوات خبرة المعلمين في التدريس، والمؤهل العلمي لديهم، كما وأسفرت النتائج عن وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجة ممارسة الإدارة بالشفافية ومستوى الالتزام التنظيمي من وجهة نظر المعلمين في القُدس.
Category
Journal articles