Document
درجة ممارسة مبادئ التدريس البنائي لدى معلمي الفيزياء بمدارس محافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to identify to what extent do Omani physics teachers Practice of principles of the constructive teaching. The study sample consisted of 72 physics teachers from South Batinah Governorate in Oman. An observation checklist was used in the study. Results showed high degree of practice by teachers. Whereas. significant differences at (α = 0.05) in the mean of the degree of practice with respect of ( year class. years of experience. number of workshops attended by the teacher ). there are significant differences at (α = 0.05) with respect to gender in favor of females. The study recommended the following : Emphasize the importance of providing a constructive learning environment .through the provision of educational materials to enrich the learning environment suitable for students . and provide sufficient time for students to carry out activities. focus on higher mental skills. and encourage the use of modern technologies. thus facilitating the use of constructive thinking practices .and design a guide to constructive learning and strategies. and to develop the competencies of teachers in order to use constructive teaching skills in the teaching of physics . and emphasis on the participation and attendance of physics teachers courses and workshops in the specialized center for vocational training for teachers on the teaching of building.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
استهدفت الدراسة الحالیة التعرف على درجة ممارسة مبادئ التدريس البنائي لدى معلمي الفيزياء بمدارس محافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان، واعتمدت المنهج الوصفي، حیث تكونت عینة الدراسة من( 72 ) معلم فيزياء یعملون في المدارس التابعة للمدیریة العامة للتربیة والتعلیم بمحافظة جنوب الباطنة، وتم استخدام بطاقة الملاحظة الصفية في أداة الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مبادئ التدريس البنائي لدى معلمي الفيزياء بمدارس محافظة جنوب الباطنة جاءت بشكل عام كبيرة ، وأيضا أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05= α) بين المتوسطات لدرجة ممارسة مبادئ التدريس البنائي لدى معلمي الفيزياء بمدارس محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغير( الصف الدراسي لمادة الفيزياء، وعدد سنوات الخبرة الوظيفية، وعدد الورش التدريبية التي حضرها المعلم)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند(0.05 = α) بين المتوسطات لدرجة ممارسة مبادئ التدريس البنائي لدى معلمي الفيزياء بمدارس محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بالآتي : التأكيد على أهمية توفير بيئة التعلم البنائية، من خلال توفير مواد تعليمية لإثراء بيئة التعلم المناسبة للطلبة، وتوفير وقت كاف للطلبة في تنفيذ الأنشطة، والتركيز على المهارات العقلية العليا، والتشجيع على استعمال التقنيات الحديثة، بما يسهل من توظيف ممارسات قائمة على الأفكار البنائية، وتصميم دليل إرشادي عن التعلم البنائي واستراتيجياته، وتنمية كفاءات المعلمين من أجل استخدام مهارات التعلم البنائي في أثناء تدريسهم لمادة الفيزياء من خلال إعداد برامج تدريبية قائمة على الفكر البنائي، التأكيد على مشاركة وحضور معلمي الفيزياء دورات ومشاغل في المركز التخصصي للتدريب المهني للمعلمين تعنى بالتدريس البنائي.
Category
Theses and Dissertations