Document
درجة تطبيق معايير الجودة في مؤسسات التعليم المبكر بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان.
Other titles
The extent to which quality standards are applied in early education institutions in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-11-14
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to reveal the degree of application of quality standards in early education
institutions in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman. To achieve the
objectives of the study, the researcher used a descriptive approach. The study sample
consisted of (190) early education teachers, who were selected randomly. The study
instrument was a questionnaire consisted of (49) items distributed over ten criteria: (Positive
relationships, children and parents, curriculum and teaching, child progress, health and
safety, teachers and parents, community relations and the physical environment). The
findings of the study showed that the degree of application of the degree of applying quality
standards in early education institutions in the North Al Sharqiyah Governorate in general
became high, and the average of some of the dimensions were very high (curriculum,
teaching, child progress, teachers, and parents) and others was high (Positive relationships,
health and safety, community relations, physical environment, and leadership). The study
also found that there were no statistically significant differences at the level of significance
(α ≤ 0.05) in the extent of application of quality standards in early education institutions in
North Sharqiyah, according to the variables of the study (academic qualification, years of
experience, and the program applied by the institution). In light of the results of the study, a
set of recommendations were presented, the most prominent of which is maintaining this
level of quality in performance.
Arabic abstract
هدفت الدراســـة إلى الكشـــف عن درجة تطبيق معايير الجودة في مؤســـســـات التعليم المبكر بمحافظة
شـمال الشـرقية في سـلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسـة اسـتخدمت الباحثة المنهج الوصـفي، وتكونت
عينة الدراســــة من )190( معلمة من معلمات التعليم المبكر، تم اختيارها بالطريقة العشــــوائية البســــيطة ،
وتمثلت أداة الدراســــــــة في اســــــــتبانة تكونت من )49( فقرة، موزعة على عشــــــــرة معايير هي )العالقات
اإليجابية، والمنهج، والتدريس، وتقدم الطفل، والصـــــحة، واألمان، والمعلمات ، و أولياء األمور، والعالقات
المجتمعية، والبيئة المادية(، وتم التأكد من صــــــــدقها وثباتها. و أظهرت نتائج الدراســــــــة أن درجة تطبيق
مؤســســات التعليم المبكر بمحافظة شــمال الشــرقية لمعايير الجودة -ككل- جاء بدرجة عالية، والمحاور
جـاءت نتـائج بعضــــــــــهـا عـاليـة جـدا، وهي )المنهج، والتـدريس، تقـدم الطفـل، المعلمـات، وأوليـاء األمور(
وبعضها عالية، وهي )العالقات اإليجابية، الصحة واألمان، العالقات المجتمعية، البيئة المادية، والقيادة
واإلدارة(، كما توصـ ـ ـلت الد ارسـ ـ ـة إلى عدم وجود فرو ذات داللة إحصـ ـ ـائية عند مسـ ـ ـتوى الداللة )α≤
0.05( في درجة تطبيق معايير الجودة في مؤســـــــســـــــات التعليم المبكر بشـــــــمال الشـــــــرقية تبعا لجميع
د
متغيرات الدراسـة )المؤهل العلمي وسـنوات الخبرة والبرنامج المطبق بالمؤسـسـة(. وفي ضـوء نتائج الدراسـة
تم تقديم مجموعة من التوصيات أبرزها المحافظة على هذا المستوى من الجودة في األداء.
شـمال الشـرقية في سـلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسـة اسـتخدمت الباحثة المنهج الوصـفي، وتكونت
عينة الدراســــة من )190( معلمة من معلمات التعليم المبكر، تم اختيارها بالطريقة العشــــوائية البســــيطة ،
وتمثلت أداة الدراســــــــة في اســــــــتبانة تكونت من )49( فقرة، موزعة على عشــــــــرة معايير هي )العالقات
اإليجابية، والمنهج، والتدريس، وتقدم الطفل، والصـــــحة، واألمان، والمعلمات ، و أولياء األمور، والعالقات
المجتمعية، والبيئة المادية(، وتم التأكد من صــــــــدقها وثباتها. و أظهرت نتائج الدراســــــــة أن درجة تطبيق
مؤســســات التعليم المبكر بمحافظة شــمال الشــرقية لمعايير الجودة -ككل- جاء بدرجة عالية، والمحاور
جـاءت نتـائج بعضــــــــــهـا عـاليـة جـدا، وهي )المنهج، والتـدريس، تقـدم الطفـل، المعلمـات، وأوليـاء األمور(
وبعضها عالية، وهي )العالقات اإليجابية، الصحة واألمان، العالقات المجتمعية، البيئة المادية، والقيادة
واإلدارة(، كما توصـ ـ ـلت الد ارسـ ـ ـة إلى عدم وجود فرو ذات داللة إحصـ ـ ـائية عند مسـ ـ ـتوى الداللة )α≤
0.05( في درجة تطبيق معايير الجودة في مؤســـــــســـــــات التعليم المبكر بشـــــــمال الشـــــــرقية تبعا لجميع
د
متغيرات الدراسـة )المؤهل العلمي وسـنوات الخبرة والبرنامج المطبق بالمؤسـسـة(. وفي ضـوء نتائج الدراسـة
تم تقديم مجموعة من التوصيات أبرزها المحافظة على هذا المستوى من الجودة في األداء.
Category
Theses and Dissertations