Document
دور الإبداع الإداري كمتغير وسيط في العلاقة بين القدرات الديناميكية والأداء الوظيفي في المؤسسات الجامعية : دراسة تطبيقية.
Source
الأمانة. ع. 44. ص. 1-40.
Contributors
Other titles
The role of administrative creativity as a mediating variable in the relationship between dynamic capabilities and job performance in university institutions : an applied study
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
Gregorian
2024-10-16
Language
Arabic
English abstract
The research aims to identify the relationship of administrative creativity as a mediating variable in the relationship between dynamic capabilities and job performance in University institutions. The deductive approach was used to determine the relationships between the research variables. To test the validity of the research hypotheses, several statistical methods were used, such as: testing construct validity, determining reliability, and the stability of the scales included in the questionnaire, finding correlation coefficients, convergent validity, and discriminant validity. The results indicated that the research model has a high degree of validity and reliability. There is a significant correlation between the three research variables, a direct significant positive impact of dynamic capabilities on job performance, a significant positive relationship between dynamic capabilities and administrative creativity, and a direct positive impact of administrative creativity on job performance. Additionally, there is a total and indirect effect of dynamic capabilities on job performance through administrative creativity. Based on these results, the research provided recommendations for university officials to activate dynamic capabilities and administrative creativity to improve job performance.
Description
المؤتمر العلمي الثاني لأكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة: 16-17 أكتوبر، 2024.
ISSN
2412-8317
Hijri
1446
Arabic abstract
هدف البحث إلى تعرفّ علاقة الإبداع الإداري كمتغير وسيط في العلاقة بين القدرات الديناميكية والأداء الوظيفي في المؤسسات الجامعية. وقد وُظِّف المنهج الاستنباطي لتحديد العلاقات بين متغيرات البحث. ولأجل اختبار صحة فروض البحث، استُعملت عدة أساليب إحصائية مثل: اختبار الصدق البنائي، وتحديد درجة الاعتمادية، ودرجة ثبات المقاييس التي تضمنتها قائمة الاستقصاء، وإيجاد معاملات الارتباط، وصدق التقارب، وصدق التمايز. وتوصلت النتائج إلى أن نموذج البحث يتصف بدرجة عالية من الصلاحية والاعتماد، ووجود علاقة ارتباط معنوية بين متغيرات البحث الثلاثة، وكذلك وجود تأثير إيجابي مباشر للقدرات الديناميكية في الأداء الوظيفي، ووجود علاقة تأثير إيجابي بين القدرات الديناميكية والإبداع الإداري، ووجود تأثير مباشر إيجابي للإبداع الإداري في الأداء الوظيفي، بالإضافة إلى التأثير الإجمالي وغير المباشر للقدرات الديناميكية في الأداء الوظيفي عبر الإبداع الإداري كمتغير وسيط. بناءً على هذه النتائج، قدّم البحث بعض التوصيات للمسؤولين في المؤسسات الجامعية لتفعيل القدرات الديناميكية والإبداع الإداري لتحسين الأداء الوظيفي.
Category
Journal articles