Document

دور الإدارة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The current study aims at identifying the role of school administration in the development of citizenship values among post-basic education students in the Sultanate of Oman. It focuses on providing answers for the following research questions: 1. What is the existing role of school administration in the development of citizenship values among post-basic education students in the Sultanate of Oman like? 2.Do students' gender and school district affect their responses on the role of school administration in the development of citizenship values among postbasic education students in the Sultanate of Oman? 3.Do school administrations' gender, job titles, academic qualification, years of experience and school district affect their responses on the role of school administration in the development of citizenship values among post-basic education students in the Sultanate of Oman? 4.What is the recommended proposal to activate the role of the school administration in the development of citizenship values among post-basic education students in the Sultanate of Oman? To carry out this study, the researcher adopted a descriptive approach. Two questionnaires were designed; the first is prepared for the post-basic education students seeking their opinions about the role of school administration in the development of citizenship values among the students. It covers six parts; the first investigates the role of the school administration in providing a school atmosphere capable of easing the development of citizenship values through citizenship components which are: belongingness, rights, obligations, community service and public values. i i 12 The second questionnaire aims at finding out the opinions of the post-basic education school headmasters/headmistress and their assistants about the role of school administration in the development of citizenship values among postbasic education students. It approaches this through three parts concerned about some administrative practices and their effect on the development of citizenship values among the students. These parts are: planning and organizing the administrative work, supervising and evaluating both the learning and teaching processes and strengthening the relationship between the school, the parents and the local community. After having the study tool validated and having its reliability calculated, the researcher administrated it on the study sample that consists of school headmasters/headmistress and their assistants and post-basic education students in four educational districts which are: Muscat, Al Dakhliyah, South Batinah and Dhofar. The study sample was selected randomly and it covered (1004) students, (55) headmasters/headmistress and (51) of their assistants.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى واقع دور الإدارة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.
وقد تحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة الآتية:
1- ما واقع دور الإدارة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان؟
2- هل تختلف استجابات عينة الدراسة من الطلبة حول واقع دور الأدارة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان باختلاف النوع والمنطقة التعليمية؟
بعد التحقيق من صدق أداة الدراسة وقباتها قامت الباحثة بتطبيقها على عينة الدراسة من مدراء المدارس ومساعديهم والطلبة للتعليم ما بعد الأساسي بأربع مناطق تعليمية وهي: (مسقط، الداخلية، والباطنة جنوب، وظفار)، حيث تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية، وبلغ قوامها 1004 من الطلبة، و55 من مدراء المدارس، و51 من مساعدي مدراء المدارس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
فتيل، موسى جعفر.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
Journal articles
5
0
خملي، محمد الشرقي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01
Journal articles
3
1
قنصوه, ياسر.
وزارة الأوقاف و الشوؤن الدينية
2006
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015