Document
دور الاخصائي الاجتماعي في تعزيز الدافعية للتعلم لدى الطلبة ُمتَدنِّي التحصيل الدراسي : دراسة مطبقة على مدارس الحلقة الثانية للتعليم الأساسي في ولاية السويق.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The role of the social worker in enhancing the motivation to learn among students with low academic achievement A study applied to the schools of the second cycle of basic education in the Al-Suwaiq state
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the reality of motivation to learn among students with
low academic achievements in the second cycle of basic education in Wilayat Al
Suwaiq in the Governorate of North Al Batinah, and to reveal the relationship
between motivation to learn and the low level of achievement, also to identify the
factors that lead to the enhancing of the motivation to learn .In addition, to
identify the actual role that is done by the social workers and teachers to help
students enhance the motivation to learn, and come up with a suggested vision
for the role of the social worker in enhancing students' motivation to learn.
The study adopted the descriptive analytical approach, which was applied
through the use of the method of a comprehensive social survey of social workers,
who were about 16 male and female specialists, and a social survey of a sample
of low-achieving students about 128 students, and a sample of experts who were
12 experts in schools in Al-Suwaiq state in North Al-Batinah Governorate, and it
was relied on to design a measure of motivation to learn, and a questionnaire for
social workers and experts.
The study concluded a number of results; the most important one is the level
of motivation of a sample of low-achieving students towards learning in the
schools of the second cycle is considered medium motivation, despite the
presence of cases of low-motivation students. The study also revealed that there
ز
are no statistically significant differences between males and females in the
motivation to learn, and the absence of a statistically significant relationship
between the motivation to learn and the low level of achievement of students with
low academic achievement in the schools. The results showed that there are a
number of factors that effect students' motivation to learn, ranging from personal,
family and school factors. The study also presented some proposals; the most
important one is the need to conduct more studies to identify school and family
factors that lead to enhancing students' motivation to learn, and to hold workshops
and training courses for teachers and social workers on ways to stimulate students'
motivation to learn. The study also presented a proposed vision for the role of the
social worker in enhancing students' motivation to learn, and the study also
concluded a proposed vision for a therapeutic counseling program to raise
students' motivation towards learning.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الدافعية للتعلم لدى الطلبة ُمتَدنِّي التحصيل الدراسي في الحلقة الثانية من التعليم الاساسي بولاية السويق بمحافظة شمال الباطنة، والكشف عن العالقة بين الدافعية للتعلم وتدني المستوى التحصيلي، والوقوف على العوامل المؤدية إلى تعزيز الدافعية للتعلم للطلبة، إضافة إلى التعرف على الدور الفعلي الذي يقوم به الاخصائيون الاجتماعيون والمعلمون لمساعدة الطلبة على تعزيز الدافعية للتعلم، والتوصل إلى تصور مقترح لدور الاخصائي الاجتماعي في تعزيز دافعية الطلبة للتعلم. وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الذي تم تطبيقه من خالل استخدام طريقة المسح الاجتماعي الشامل لألخصائيين الاجتماعيين الذي بلغ عددهم 16 أخصائيًا وأخصائية، والمسح الاجتماعي لعينة من الطلبة ُمتَدنِّ ي التحصيل الدراسي بلغ عددهم 128 طالبًا وطالبة، وعينة من الخبراء في مدارس ولاية السويق مبحوثً بمحافظة شمال الباطنة بلغ عددهم 12 ا، وتم الاعتماد على تصميم مقياس الدافعية للتعلم، واستبار للإخصائيين الاجتماعيين، والخبراء. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن مستوى دافعية عينة الطلبة ُمتَدنِّ ي التحصيل الدراسي نحو التعلم في مدارس الحلقة الثانية تعد دافعية متوسطة، رغم وجود حالات من الطلبة منخفضي الدافعية في العينة. كما كشفت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية بين الذكور والاناث في الدافعية للتعلم، وعدم وجود عالقة ذات داللة إحصائية بين الدافعية للتعلم وتدني المستوى التحصيلي للطلبة ُمتَدنِّ ي التحصيل الدراسي في مدارس الحلقة الثانية. وأظهرت النتائج أن هناك مجموعة من العوامل التي تعزز دافعية الطلبة للتعلم تتنوع بين عوامل ذاتية، وأسرية، ومدرسية. كما قدمت الدراسة بعض المقترحات أهمها الحاجة إلى إجراء المزيد من الدراسات لتحديد العوامل المدرسية والاسرية المؤدية إلى تعزيز دافعية الطلبة للتعلم، وإقامة ورش عمل ودورات تدريبية للمعلمين والاخصائيين الاجتماعيين حول طرق إثارة دافعية الطلبة للتعلم. كما قدمت الدراسة تصو ًرا مقتر ًحا لدور الاخصائي الاجتماعي في تعزيز دافعية الطلبة للتعلم، كما توصلت الدراسة لتصور مقترح لبرنامج إرشادي علاجي لإثارة دافعية الطلبة نحو التعلم.
Category
Theses and Dissertations