Document

دور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم.

Identifier
الراشدية, رحمة بنت ناصر (2022). دور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The Role of Omani Universities in Developing Scientific Research Competencies Among Master's Students from Their Perspectives
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the role of Omani universities in developing the competencies of scientific research among master's students from their perspectives, in light of a number of variables, represented in: (gender, age, type of study sabbatical, and academic semester in the program). Also, the study aimed to identify the obstacles that Omani universities face in developing scientific research competencies among master's students from their perspectives. The study relied on the descriptive approach to achieve its objectives. A questionnaire was built consisting of (57) items, divided into two parts: (the role of Omani universities in developing scientific research competencies for master's students, and the obstacles facing Omani universities in developing scientific research competencies among Master's students). After verifying the validity and reliability of the tool, it was distributed to the study population consisting of (189) master's students in the field of administration (instructional/educational) and educational leadership, studying in Omani universities during the academic year 2020/2021. The final sample of the study was (145) students. The study concluded that the role of Omani universities in developing the competencies of scientific research among master's students from their perspectives came at the "medium" level. The role of Omani universities in developing the personal competencies of master's students ranked first at a "large" level, while in the rest of the competencies (cognitive, procedural, technological, and linguistic) came at a "medium" level. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) for the role of Omani universities in developing scientific research competencies among master's students due to the variables of gender and academic segregation in the program. There were statistically significant differences in the fields of personal and technological competencies due to the type of study sabbatical in favor of full time. There were no statistically significant differences in the rest of the fields. There were statistically significant differences for the role of Omani universities in developing scientific research competencies among master's students due to the age variable. The results of the study also showed that the obstacles facing Omani universities in developing the competencies of scientific research among master's students from their perspectives as a whole came at a "large" level. Obstacles related to master's students ranked first, followed by obstacles related to the Academic courses in the second place, then obstacles related to the university research environment, and in the last place were obstacles related to faculty members. In light of the previous results, the researcher reached a number of recommendations, including organizing forums and programs aimed at developing scientific research competencies for master's students, and paying attention to including research competencies in most academic courses, and not limiting them to the educational research methods course, The study also recommended the implementation of training courses to train master's students on research skills in local and global electronic databases, reduce teaching and administrative burdens on faculty members, and provide material and moral incentives for scientific research.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم، في ضوء عدد من المتغيرات، متمثلة في: (الجنس، والعمر، ونوع التفرغ الدراسي، والفصل الأكاديمي في البرنامج)، وأيضا التعرف على المعوِّقات التي تواجه الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم.
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لتحقيق أهدافها، كما تم بناء استبانة مكونة من (57) فقرة، مقسّمة إلى جزئين: (دور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير، والمعوِّقات التي تواجه الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير). وبعد التحقق من صدق الاستبانة وثباتها، تم توزيعها على مجتمع الدراسة المكون من (189) طالب وطالبة ماجستير في تخصص الإدارة (التعليمية/ التربوية) والقيادة التربوية، الدارسين في الجامعات العمانية خلال العام الأكاديمي 2020/ 2021م، وبلغت عينة الدراسة النهائية (145) طالب وطالبة.
وتوصلت الدراسة إلى أن دور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم جاء في المستوى "المتوسط". وقد جاء دور الجامعات العمانية في تنمية الكفايات الشخصية لدى طلبة الماجستير في المرتبة الأولى بمستوى "كبير"، بينما في باقي الكفايات (المعرفية، والإجرائية، واللغوية، والتكنولوجية) جاء بمستوى "متوسط".
كما كشفت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) لدور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير تُعزى لمتغيري الجنس والفصل الأكاديمي في البرنامج؛ ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مجالي الكفايات الشخصية والكفايات التكنولوجية تعزى لنوع التفرغ الدراسي لصالح التفرغ الكلي، وعدم وجود فروق في باقي المجالات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لدور الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير تُعزى لمتغير العمر.
كما أظهرت نتائج الدراسة أن المعوِّقات التي تواجه الجامعات العمانية في تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير من وجهة نظرهم ككل جاءت بمستوى "كبير". وكانت المعوِّقات المتعلقة بطلبة الماجستير في المرتبة الأولى، تلتها المعوِّقات المتعلقة بالمقررات الدراسية في المرتبة الثانية، ثم المعوِّقات المتعلقة بالبيئة البحثية الجامعية، وفي المرتبة الأخيرة المعوِّقات المتعلقة بأعضاء هيئة التدريس.
وفي ضوء النتائج السابقة تم التوصل إلى عدد من التوصيات منها تنظيم ملتقيات وبرامج تهدف إلى تنمية كفايات البحث العلمي لدى طلبة الماجستير، والاهتمام بتضمين الكفايات البحثية في أغلب المقررات الدراسية، وعدم اقتصارها على مقرر مناهج البحث التربوي.
كما أوصت الدراسة بتنفيذ دورات تدريبية لتدريب طلبة الماجستير على مهارات البحث في قواعد البيانات الإلكترونية المحلية والعالمية، وتخفيف الأعباء التدريسية والإدارية عن أعضاء هيئة التدريس، وتوفير الحوافز المادية والمعنوية المشجعة للبحث العلمي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
الحجي، خلفان بن زهران.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01