Document

دور المكتبات الأكاديمية بسلطنة عمان في دعم عمليات الاعتماد المؤسسي : دراسة باعتماد منهجية النظم الناعمة.

Other titles
The Role of Academic libraries in institutional accreditation in Sultanate of Oman : a Soft System Methodology
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to explore the role of Academic libraries in supporting institutional accreditation in terms of determining the reality of meeting the standards of Oman Academic Accreditation Authority in academic libraries from employee's perspective. In addition, this study aims to identify challenges that affect the role of libraries in supporting institutional accreditation. This study relied on qualitative approach in data collection by adapting soft system methodology in accordance to the four-stage model. The study was based on in-depth interviews as a tool for data collection. The researcher conducted 10 interviews with different management levels like managers, their deputies, heads of departments, sections, and centers. The interviews conducted in five university libraries, as follows: Library of Sultan Qaboos University, Library of Sohar University, Library of College of Applied Sciences of Nizwa, Library of College of Banking and Financial Studies and Library of Al-Musanah College of Technology. The overall results of this study indicated that there is a variation between the Academic libraries of this study which arose in meeting the standards of the Oman Academic Accreditation Authority. The results also showed that there are many challenges faced by Academic libraries that affect their ability to meet the standards of the Oman Academic Accreditation Authority, whether they are administrative, human, financial and lack of information resources challenges. The study recommended the necessity of promoting employees awareness and conducting more workshops and training courses in the field of quality assurance and accreditation. The study also recommended the need to encourage collaboration, cooperation and communication between the Omani libraries in order to benefit from expertise in various practices and activities. Furthermore, the study recommended the necessity of developing library services, ensuring their administrative independence and raising financial support, so that libraries can meet the quality and accreditation requirements.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المكتبات الاكاديمية في دعم عمليات الاعتماد المؤسسي من خلال التعرف على واقع تحقق معايير الهيئة العمانية لللاعتماد الاكاديمي في المكتبات الاكاديمية محل الدراسة من وجهة نظر الموظفين العاملين فيها. وكذلك التعرف على الصعوبات التي تؤثر على دور هذه المكتبات في دعم عمليات الاعتماد المؤسسي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي النوعي في جمع البيانات. وطبقت الدراسة منهجية النظم الناعمة وفقا لنموذج المراحل الاربعة. واعتمدت على المقابلة كأداة لجمع البيانات. حيث أجرت الباحثة )10( مقابالت مع المدراء ونوابهم ورؤساء الاقسام والشعب والمراكز في خمس مكتبات جامعية، وهي: مكتبة جامعة السلطان قابوس، مكتبة جامعة صحار، مكتبة الكلية التطبيقية بنزوى، مكتبة كلية الدراسات المصرفية والمالية، و مكتبة الكلية التقنية بالمصنعة. وأشارت نتائج الدراسة إجمالا إلى وجود تباين بين المكتبات الاكاديمية محل الدراسة، حيث ظهرت فروقات بينها في الايفاء بمعايير الهيئة العمانية لالعتماد الاكاديمي. كما أظهرت النتائج وجود عددا من الصعوبات التي تواجهها المكتبات الاكاديمية والتي تؤثر على قدرتها في الايفاء بمعايير الهيئة العمانية لالعتماد الاكاديمي مثل الصعوبات الادارية، الصعوبات البشرية، الصعوبات المالية، وصعوبات نقص وتقادم مصادر المعلومات. ط وأوصت الدراسة بضرورة رفع مستوى الوعي للموظفين في المكتبات الاكاديمية وتكثيف الورش والدورات التدريبية في مجال ضبط الجودة و الاعتماد الاكاديمي. وضرورة تعزيز التعاون والتواصل بين المكتبات الاكاديمية العمانية لالستفادة من الخبرات والتجارب في مختلف الممارسات والانشطة. وكذلك ضرورة تطوير خدمات المكتبات وضمان استقلالها إداريا ورفع الدعم المالي المخصص لها حتى تتمكن من الايفاء بمتطلبات الجو دة و الاعتماد.
Category
Theses and Dissertations