Document

دور وسائل الاتصال في حملات الانتخابات النيابية في مملكة البحرين لعام 2014 دراسة ميدانية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the nature of the communication methods used in the election campaigns by the members of the Bahraini parliament who won the membership of the 2014 election. It also explored to what extent these members had adopted various types of communication in their campaigns and had taken into account cultural, social, and political diversity of the public in choosing the means of communication methods. It also investigates how parliamentary members used to measure public reaction to their media messages during their election campaigns and how they measured the effectiveness of these communication methods as the basis for their success of their campaigns. The qualitative descriptive approach was followed using a structured questionnaire consisting of 29 items of which the validity and reliability were assured. This instrument was administered to 39 out of the 40 Bahraini parliament members during an individual meeting. The Statistical Package of the Social Sciences SPSS was used for data analysis. The results of the data analysis revealed that the Instagram and WhatsApp were the most effective means of social communication used by the members in their campaigns. It was found that the radio and TV were the least used means by the members. In addition, in terms of demographic age groups, it was revealed that adolescents received the most attention from the members as a target audience. This is in contrast to children who, as an audience, received the least attention.
Member of
ISSN
2312-1270
Citation
عبد الله، علي أحمد والغباشي، شعيب عبد المنعم (2017). دور وسائل الاتصال في حملات الانتخابات النيابية في مملكة البحرين لعام 2014 دراسة ميدانية. مجلة كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، 8 (2)، 149-163.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرّف طبيعة الوسائل الاتصالية المستعملة في الحملات الانتخابية، ومدى اعتماد النواب البحرينيين الفائزين بعضوية مجلس النواب عام 2014 على وسائل الاتصال المختلفة في حملاتهم الانتخابية، وتعرّف الأساليب التي استعملوها لمعرفة رد فعل الجمهور على رسائلهم الإعلامية أثناء حملاتهم الانتخابية، ومدى مراعاتهم للمستوى الثقافي والاجتماعي والسياسي للجمهور في اختيار وسائل الاتصال، ومعرفة مدى أهمية وسائل الاتصال في نجاح حملاتهم الانتخابية.
اتُّبِع منهج البحث الوصفي التحليلي باستخدام استبانة تتألف من تسع وعشرين فقرة، بعد التأكد من صدقها وثباتها بالطرق المناسبة. وقد طُبِّقَت على تسعة وثلاثين نائباً من الأربعين الذين فازوا بالانتخابات النيابية لعام 2014 بطريقة فردية، من خلال الاجتماع بكل منهم بصورة مباشرة. وحُلِّلت البيانات التي تم الحصول عليها باستعمال الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية .SPSS
كشفت عملية تحليل البيانات عن نتائج عديدة، من أبرزها: أنّ وسائل الاتصال الاجتماعي وبالأخص الإنستجرام والوتساب قد احتلت المرتبة الأولى بين الوسائل الاتصالية التي استُخدِمت في حملات النواب الانتخابية، بينما أظهرت الدراسة أن الراديو والتلفزيون كانا في ذيل الوسائل الاتصالية التي اعتمد عليها النواب، وأنّ جمهور الشباب قد احتل المرتبة الأولى في اهتمامات النواب، بينما جاء جمهور الأطفال في المرتبة الأخيرة.
Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
3
0
عليوي، معاذ صبحي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
4
1
العسكري, بشرى كاظم.
قلعة التاريخ.
2016
Journal articles
2
0
نصر, حسني محمد.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
4
2
السيابية, مروة بنت يعقوب بن حمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
15
5
العليانية, ميثاء بنت الذيب بن مسعود.
جامعة السلطان قابوس.
2017