Document
The Effect of digital storytelling on speaking proficiency and motivation of grade seven students in Omani public schools.
Source
Master's thesis
Other titles
أثر إنشاء طلاب الصف السابع للقصص الرقمية على إجادتهم ودافعيتهم للتحدث باللغة الانجليزية
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
Communication with English is one of the primary skills students as second language
learners must master in the fourth industrial revolution era due to its significance in
determining their professional future. It is not very pleasant to realize that many Omani
students finish high school without having the ability or the motivation to speak
English fluently and accurately, although they have learnt English for 12 years at
school. Therefore, the foremost purpose of this study is to investigate whether digital
storytelling (DST) can foster students’ ability and motivation towards speaking English
in Omani public schools. The study adopted a quasi-experimental methodology with a
group pretest-posttest design where students created digital stories as teamwork and
presented them in class. The sample was 28 female students in grade seven in AlQuryatain primary school in Al-Dakhlia governorate, Oman, during the academic year
2023/2024. The sample was convenience sampling due to the school policy.
Quantitative data was collected through 1) a speaking pre-posttest using the speaking
assessment form validated by the Ministry of Education and 2) the motivation survey,
the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS), which was validated by seven
validators. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics through
SPSS software. The researcher also interviewed six students after the experiment to
uncover their perceptions towards creating DST. The findings revealed that DST
positively affects students' speaking proficiency as the participants outperformed in the
posttest. Moreover, DST enhanced the participants’ motivation to speak English.
Therefore, the study recommended integrating DST into the school curriculum.
Arabic abstract
يعتبر التواصل والتحدث باللغة الانجليزية من أهم المهارات التي يجب على الطلاب إتقانها في عصر الثورة الصناعية الرابعة وذلك لاهميتها في تحديد مستقبلهم الوظيفي، حيث أنه من المزعج وجود عدد كبير من الطلاب العمانيين ليست لديهم القدرة أو الدافعية لتحدث اللغة الانجليزية بطالقة. لهذا كان الهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو التحقق ما إذا كانت القصص الرقمية ستعزز من دافعية طالب الصف السابع وقدرتهم على التحدث باللغة الانجليزية في المدارس الحكومية العمانية، من خالل تبني الدراسة التجريبية التي تقوم فيها الطلابات بإنشاء قصص رقمية بأنفسهن في مجموعات ومن ثم عرضها في الصف. ولقد اشتملت عينة الدراسة على مجموعة واحدة من طالبات الصف السابع في مدرسة القريتين للتعيم الاساسي )9-1( بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان خالل العام الدراسي ،2024/2023 حيث شاركت جميع طالبات الصف في الدراسة وعددهن 28 طالبة واللاتي تم اختيارهن بشكل غير عشوائي اتباعا لسياسة المدرسة وقوانينها. تم جمع البيانات الكمية باستخدام استمارة تقييم التحدث المعتمدة من وزارة التربية والتعليم لتقييم أداء الطلابات في التحدث قبل وبعد التجربة، كما تم استخدام مقياس الدافعية الذي تم تحكيمه من قبل سبعة محكمين، لقياس مدى تأثير إنشاء القصص الرقمية على دافعية الطلاب، وتم تحليل النتائج باستخدام برنامج الاحصاء. كما أجرت الباحثة مقابلة لستة طلاب للتعرف على آرائهم ووجهة نظرهم إتجاه تجربة إنشاء القصص الرقمية ولقد كشفت النتائج فاعلية إنشاء القصص الرقمية في تحسين مستوى التحدث باللغة الانجليزية للطالب، حيث تحسن أداء الطلاب في الامتحان الثاني بعد الانتهاء من التجربة، كما أظهرت النتائج أن القصص الرقمية تعزز دافعية الطلاب للتحدث باللغة الانجليزية، لذلك أوصت الدراسة بتضمين إنشاء القصص الرقمية في المناهج الدراسية.
Category
Theses and Dissertations