Document
The effect of a professional development program on Omani female teachers' utilization and attitude towards open educational resources.
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
This study aims to investigate Omani female schoolteachers' utilization and attitudes towards Open Educational Resources (OER). To achieve its objectives, the study used a descriptive analytical design of mixed methods approach. The research tools, a semi structured interview and attitude scale, were validated and used to collect the required data to answer the research questions. The sample of the study consisted of twenty female Cycle One (grades 1- 4) school teachers teaching different subjects in the Muscat Governorate. The main findings of the study indicated that teachers used OER for specific purposes such as attracting the students' attention, explaining abstract concepts, evaluating students' understanding and controlling students' behavior. It was found that though all participants have positive attitudes towards OER but half of them did not utilize these resources due to time-constraints and busy teaching schedules. The research recommends conducting further research studies in OER with other educational variables for different learning stages.
Keywords: Open Educational Resources, Utilization, Attitudes, Cycle One.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى استخدام المعلمات العمانيات للموارد التعليمية المفتوحة واتجاهاتهن نحوها. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي بالطريقتين التوعية والكمية. وقد تم التحقق من صدق وتبات أداتي البحث، وهما المقابلة شبه المنظمة ومقياس الاتجاهات، تم استخدامهما لجمع البيانات المطلوبة والإجابة على أسئلة البحث. تكونت عينة الدراسة من 20 معلمة من معلمات إحدى مدارس الحلقة الأولى للصفوف 1-4 والتي تدرسن مختلف المواد في محافظة مسقط أشارت النتائج الرئيسة للدراسة إلا أن المعلمات استخدمن الموارد التعليمية المفتوحة لأغراض التدريس مثل جذب انتباه الطلية، وشرح مفاهيم التعلم، وتقييم فهم الطلبة، والتحكم في سلوكهم. وكشفت الدراسة بأنه بالرغم من أن جميع المشاركات كانت لديهن اتجاهات إيجابية نحو الموارد التعليمية المفتوحة، فإن نصفهن لم يستخدمن هذه الموارد بسبب ضيق الوقت و ازدحام جداول التدريس. وقد أوصت الدراسة، بإجراء المزيد من البحوث عن الموارد التعليمية المفتوحة مع متغيرات تعليمية أخرى وفي مراحل التعليم المختلفة.
الكلمات المفتاحية: الموارد التعليمية المفتوحة، استخدام، اتجاهات، حلقة أولى.
الكلمات المفتاحية: الموارد التعليمية المفتوحة، استخدام، اتجاهات، حلقة أولى.
Category
Theses and Dissertations