Document
The effect of sustained silent Reading on ninth grade students' reading comprehension and their reading self-efficacy beliefs.
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
Subject
English abstract
This research is designed to investigate the effect of the Sustained Silent Reading strategy on grade nine students' reading comprehension. In addition, it intends to measure its effectiveness on students' reading self-efficacy beliefs.
The study addresses the following questions:
1- What is the effect of Sustained Silent Reading on ninth grade students' reading comprehension?
2- What is the effect of Sustained Silent Reading on ninth grade students' reading self- efficacy beliefs?
A quasi-experimental design was adopted to address the current research questions. [A Framework for Building a Thoughtful and Engaged Learner, based on the original SSR guidelines recommended by McCracken (1971) and Bandura's Social Learning Theory (1977) along with some implications for practice suggested by Gray (2012) was used for the intervention.] The sample
involved 39 students divided into an experimental group, which was given SSR and a control group, which was taught in the usual Extensive Reading program currently employed in cycle 2 and post basic schools in Oman. Data was collected by administering pre- and post-reading comprehension tests and a pre- and post-reading self-efficacy beliefs scale during eight weeks of intervention.
The study revealed that there was a positive effect of SSR on grade nine students' reading comprehension. Likewise, both cognitive aspects, and behavioral aspects of the reading self- efficacy beliefs increased in the experimental group.
In light of the research findings, some recommendations for practice and for further studies were outlined. Results of this study may have implications that inspire the Ministry of Education to adopt SSR as an alternative program to the extensive reading program currently applied. In addition, it adds to the growing knowledge on students' reading comprehension skills and reading
self-efficacy beliefs.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى دراسة تأثير القراءة الصامتة المستمرة على فهم المقروء لدى طالبات الصف التاسع. بالإضافة إلى ذلك، فإنها تهدف إلى قياس معتقدات الفعالية الذاتية لدى الطالبات نحو القراءة. أجابت الدراسة على الأسئلة التالية:
1- ما تأثير استخدام القراءة الصامتة المستديمة على فهم المقروء لطالبات الصف التاسع؟ 2- ما تأثير استخدام القراءة الصامتة المستديمة على معتقدات الفعالية الذاتية في مهارة القراءة لطالبات الصف التاسع؟
اعتمدت الدراسة على المنهج الشبه تجريبي لمعالجة الأسئلة البحثية الحالية . واستخدمت إطار أنظريا (بناء متعلم متفاعل ومفكر) مرتكزة على قواعد القراءة الصامتة المستديمة التي أوصى بها (1971 ,McCracken) ونظرية باندورا للتعلم الاجتماعي (1997 ,Bandura) , جلا إلى جنب مع بعض الممارسات التي اقترحها (2012 ,Gray) . تضمنت عينة الدراسة على 39 طالبة من الصف التاسع تم توزيعهن على مجموعتين: التجريبية التي استخدمت القراءة الصامتة المستديمة والضابطة التي استخدمت برنامج القراءة المستقلة الموصى بها من قبل وزارة التربية والتعليم، واشتملت أدوات البحث على اختبار قبلي وبعدي في فهم المقروء واستبيان قبلي ولبعدي لقياس معتقدات الفعالية الذاتية نحو القراءة لدى الطلاب أظهرت نتائج تحليل البيانات أن القراءة الصامتة المستديمة لها تأثير ايجابية على مهارة فهم المقروء لدى طلاب الصف التاسع. بالمثل كما أظهرت نتائج الاستبيان تأثير على الجوانب المعرفية والسلوكية المعتقدات الفعالية الذاتية نحو مهارة القراءة على ضوء نتائج البحت، تم توضيح بعض التوصيات للعمل بها، وإجراء مزيد من الدراسات. نتائج هذه الدراسة قد لهم وزارة التربية والتعليم لتبني القراءة الصامتة المستديمة كبرنامج بديل لبرنامج القراءة الذاتية المعمول به حاليا في مدارس الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي. بالإضافة، من الممكن أنها سوف تتري البحوث المتنامية حول مهارات فهم المقروء لدى الطلاب وقياس معتقدات الفعالية الذاتية نحو القراءة.
1- ما تأثير استخدام القراءة الصامتة المستديمة على فهم المقروء لطالبات الصف التاسع؟ 2- ما تأثير استخدام القراءة الصامتة المستديمة على معتقدات الفعالية الذاتية في مهارة القراءة لطالبات الصف التاسع؟
اعتمدت الدراسة على المنهج الشبه تجريبي لمعالجة الأسئلة البحثية الحالية . واستخدمت إطار أنظريا (بناء متعلم متفاعل ومفكر) مرتكزة على قواعد القراءة الصامتة المستديمة التي أوصى بها (1971 ,McCracken) ونظرية باندورا للتعلم الاجتماعي (1997 ,Bandura) , جلا إلى جنب مع بعض الممارسات التي اقترحها (2012 ,Gray) . تضمنت عينة الدراسة على 39 طالبة من الصف التاسع تم توزيعهن على مجموعتين: التجريبية التي استخدمت القراءة الصامتة المستديمة والضابطة التي استخدمت برنامج القراءة المستقلة الموصى بها من قبل وزارة التربية والتعليم، واشتملت أدوات البحث على اختبار قبلي وبعدي في فهم المقروء واستبيان قبلي ولبعدي لقياس معتقدات الفعالية الذاتية نحو القراءة لدى الطلاب أظهرت نتائج تحليل البيانات أن القراءة الصامتة المستديمة لها تأثير ايجابية على مهارة فهم المقروء لدى طلاب الصف التاسع. بالمثل كما أظهرت نتائج الاستبيان تأثير على الجوانب المعرفية والسلوكية المعتقدات الفعالية الذاتية نحو مهارة القراءة على ضوء نتائج البحت، تم توضيح بعض التوصيات للعمل بها، وإجراء مزيد من الدراسات. نتائج هذه الدراسة قد لهم وزارة التربية والتعليم لتبني القراءة الصامتة المستديمة كبرنامج بديل لبرنامج القراءة الذاتية المعمول به حاليا في مدارس الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي. بالإضافة، من الممكن أنها سوف تتري البحوث المتنامية حول مهارات فهم المقروء لدى الطلاب وقياس معتقدات الفعالية الذاتية نحو القراءة.
Category
Theses and Dissertations