Document
The Effect of using online learning for career awareness program on learners' achievement and engagement.
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
English abstract
Online Instruction has been a popular approach in the educational field for the last 10 years.
Adopting such an instructional approach can make a good subject for research. The purpose
of this research was to study the effects of using online instruction for the Career Awareness
Program (CAP) on learner achievement and learner engagement. The sample of the study
was 150 students who are in the CAP course at Sultan Qaboos University (SQU). CAP is
provided by the Center for Career Guidance (CCG) at SQU. CAP consisted of five main
topics. The focus of this research is the first topic of CAP which is "Career Guidance". This
research followed an experimental research design using one-group pre-test post-test design
and learner engagement survey. The main findings showed that there was a moderate positive
effect on learner achievement and a significant positive effect on learner engagement. This
study concluded that online instruction would be a possible alternative for traditional face to
face instruction for CAP in SQU
Member of
Resource URL
Arabic abstract
لقد أصبح التعليم عبر الإنترنت نهجا شائعًا في المجال التعليمي في السنوات الإخيرة. واعتماد مثل هذا النهج التعليمي الحديث للتدريس سيشكل تجربة جديدة ويخلق مادة جيدة للبحث العلمي. يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر استخدام التعليم عبر الإنترنت لبرنامج الوعي الوظيفي )CAP )على تحصيل المتعلم ومشاركته. يقدم برنامج الوعي الوظيفي من قبل مركز التوجيه الوظيفي )CCG )في جامعة السلطان قابوس )SQU .)يتكون برنامج الوعي الوظيفي من خمسة مواضيع رئيسية. تستهدف تجربة هذا البحث الموضوع الإول للبرنامج وهو "التوجيه المهني". تم إجراء هذا البحث على عدد 29 من طالب جامعة السلطان قابوس، تم اختيارهم عشوائيًا من أولئك المسجلين في برنامج الوعي الوظيفي. تم إجراء هذا البحث كبحث تجريبي من نوع مجموعة واحد بالإختبار القبلي والبعدي لقياس التحصيل، وباستخدام استبيان مشاركة المتعلم لقياس مشاركة الطلبة. دلت النتائج الإساسية للدراسة على مستوى متوسط من التأثير الإيجابي على تحصيل المتعلمين. كما دلت على مستوى جيد من التأثير الإيجابي على مشاركة المتعلمين مع المقرر المطروح عبر الإنترنت. ختمت هذه الدراسة بالقول بأن التعليم عبر الإنترنت يمكن ان يعتبر بديل جيد للتعليم التقليدي )وجه لوجه( لتعليم برنامج الوعي الوظيفي بجامعة السلطان قابوس.
Category
Theses and Dissertations