Document
Effectiveness of implementing emergency severity index triage system in a selected primary health care center in Oman: a quasi-expiremental study
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
Worldwide, rising number of patients and overcrowding in Emergency Department (ED) is considered as a major concern in most of hospitals. Different studies showed that overcrowding affects waiting time, length of stay, patients' satisfaction and mortality rates. Moreover, long waiting time can be associated with delayed care and poor outcomes. In Oman, informal triage system is used in most of secondary healthcare centers SHCs. No available data on the effectiveness of implementing formal triage system in primary health care centers in Oman.
Purpose: To assess the effectiveness of implementing Emergency Severity Index (ESI) triage system in a primary health care center in Oman in terms of waiting time, length of stay (LOS), patient satisfaction, and patient safety.
Method: This study is a pre-post quasi-experimental design and conducted at a PHCC in Muscat, Oman. A convenience sample of 187 patients before implementing ESI and 102 patients after implementation were included in this study. Data were collected using the computerized medical record system for registration time, triage time, and time for receiving the treatment. Brief Emergency Department Patient Satisfaction Scale was used to measure patient satisfaction. Inter-rater agreement in accuracy of triage level between triage nurses and ESI expert used to indicate patient safety.
Result: The total patients approached were 410 patients and the response rate in this study was 70.5%. The mean time from registration to triage was reduced, (M = 0:23, SD = 0:19) for pre ESI implementation, compared to (M= 0:18, SD = 0:14) for post implementation, (p = 0.01). The mean LOS was reduced, for pre implementation (M = 1:24, SD = 0:41), compared to (M= 1:09, SD = 0:37) for post implementation, (p=0.002). However, the mean of patient satisfaction in the pre implementation (M = 65.01, SD = 8.73) was slight lower than mean of patient satisfaction in the post implementation (M= 66.95, SD = 8.33, p = 0.07). The inter-rater agreement of triage level in post ESI implementation showed marked improvement in accuracy of decisions with almost perfect (Cohen's Kappa = 0.910, p<0.001), compared to the pre implementation (Cohen's Kappa = 0.082, p=0.005). Conclusion: Although the results from the current study are from a single setting, but it demonstrated that ESI system can contribute to decrease the negative overcrowding outcomes in PHCCs in Oman.
Key words: Primary Health Care Center (PHCC), Emergency Severity Index (ESI), waiting time, length of stay (LOS), patient satisfaction, patient safety.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يعتبر تزايد أعداد المرضى والازدحام في قسم الطوارئ من أكبر الاهتمامات في المستشفيات حول العالم، حيث أظهرت الدراسات المختلفة أن الازدحام في قسم الطوارئ يؤثر على وقت الانتظار، ومدة البقاء في المستشفى، ومستوى رضا المرضى على الرعاية المقدمة، ونسبة الوفيات. كما أن طول وقت الانتظار قد يؤدي إلى تأخر الرعاية مما يترتب عليه نتائج سلبية على المريض. تستخدم المراكز الصحية الأولية في السلطنة أساليب غیر معیارية في فرز المرضى في أقسام الطوارئ، ولا يتوفر حاليا أي بيانات حول فعالية تطبيق أساليب معيارية الفرز المرضى في المراكز الصحية الأولية في السلطنة.
الهدف : تقييم فعالية تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ في إحدى المراكز الصحية الأولية في السلطنة وذلك بناء على وقت الانتظار، مدة البقاء، مستوى رضا المرضى على الرعاية الصحية المقدمة وسلامة المرضى.
الطريقة : هذه الدراسة هي دراسة شبه تجريبية (قبل وبعد تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) وأقيمت في المركز الصحي الأولي في مسقط. تضمنت الدراسة عينة مكونة من 187 مريض قبل تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) و 102 مريض بعد تطبيق النظام. لقد تم جمع البيانات باستخدام نظام التقرير الطبي الألي ويسجل هذا النظام وقت التسجيل، وقت الفرز؛ ووقت تلقي العلاج .كما تم توزيع ملخص مقياس رضا المرضى في قسم الطوارئ لقياس مستوى رضا المرضى على الرعاية الصحية المقدمة في المركز الصحي الأولي. بينما تم مقارنة الاتفاق المتبادل لمستويات نظام الفرز بين ممرضي الفرز وخبير في نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) للدلالة على سلامة المرضى.
النتائج : أظهرت النتائج أن متوسط الوقت من تسجيل المرضى إلى الفرز تناقص من ( 19: 0 =SD , M = 0 : 23 ) قبل تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) إلى (14: 0 = M = 0 : 18 , SD ) بعد تطبيق النظام، (0.01= p). كما أن وقت مدة البقاء في المركز الصحي تناقص من ( 41:0 = M = 1:24 : SD) قبل تطبيق النظام مقارنة ببعد تطبيق النظام ( 0. 002 = M = 1 : 09 , SD = 0 : 37 p). كما أن متوسط رضا المرضي تزايد بمقدار بسيط من قبل تطبيق النظام ( 8. 73 = M = 65 . 01 , SD ) مقارنة لما بعد تطبيق النظام ( 8. 33 = M = 66 . 95 , SD ) ( 0 . 07 = p). كما أظهرت النتائج أن تطبيق نظام الفرز( مؤشر حدة الطوارئ أظهر تطور في دقة اتخاذ القرار ( 0 . 000 = Cohen ' s Kappa = 0 . 910 , p) مقارنة لما قبل تطبيق النظام .(Cohen's Kappa = 0.082, p = 0.005)
الخلاصة : بالرغم من أن النتائج لهذه الدراسة جاءت من مركز صحي واحد إلا أنها أظهرت أن نظام (مؤشر حدة الطوارئ) قد يساهم في تقليل النتائج السلبية من الازدحام في المراكز الصحية الأولية في سلطنة عمان عن طريق تناقص وقت الإنتظار ووقت البقاء وتحسن في مستوى رضا وسلامة المرضى.
الكلمات الدالة: مركز الرعاية الصحية الأولية، مؤشر شدة الطوارئ، وقت الانتظار، مدة الإقامة، رضا المريض، سلامة المريض.
الهدف : تقييم فعالية تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ في إحدى المراكز الصحية الأولية في السلطنة وذلك بناء على وقت الانتظار، مدة البقاء، مستوى رضا المرضى على الرعاية الصحية المقدمة وسلامة المرضى.
الطريقة : هذه الدراسة هي دراسة شبه تجريبية (قبل وبعد تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) وأقيمت في المركز الصحي الأولي في مسقط. تضمنت الدراسة عينة مكونة من 187 مريض قبل تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) و 102 مريض بعد تطبيق النظام. لقد تم جمع البيانات باستخدام نظام التقرير الطبي الألي ويسجل هذا النظام وقت التسجيل، وقت الفرز؛ ووقت تلقي العلاج .كما تم توزيع ملخص مقياس رضا المرضى في قسم الطوارئ لقياس مستوى رضا المرضى على الرعاية الصحية المقدمة في المركز الصحي الأولي. بينما تم مقارنة الاتفاق المتبادل لمستويات نظام الفرز بين ممرضي الفرز وخبير في نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) للدلالة على سلامة المرضى.
النتائج : أظهرت النتائج أن متوسط الوقت من تسجيل المرضى إلى الفرز تناقص من ( 19: 0 =SD , M = 0 : 23 ) قبل تطبيق نظام الفرز (مؤشر حدة الطوارئ) إلى (14: 0 = M = 0 : 18 , SD ) بعد تطبيق النظام، (0.01= p). كما أن وقت مدة البقاء في المركز الصحي تناقص من ( 41:0 = M = 1:24 : SD) قبل تطبيق النظام مقارنة ببعد تطبيق النظام ( 0. 002 = M = 1 : 09 , SD = 0 : 37 p). كما أن متوسط رضا المرضي تزايد بمقدار بسيط من قبل تطبيق النظام ( 8. 73 = M = 65 . 01 , SD ) مقارنة لما بعد تطبيق النظام ( 8. 33 = M = 66 . 95 , SD ) ( 0 . 07 = p). كما أظهرت النتائج أن تطبيق نظام الفرز( مؤشر حدة الطوارئ أظهر تطور في دقة اتخاذ القرار ( 0 . 000 = Cohen ' s Kappa = 0 . 910 , p) مقارنة لما قبل تطبيق النظام .(Cohen's Kappa = 0.082, p = 0.005)
الخلاصة : بالرغم من أن النتائج لهذه الدراسة جاءت من مركز صحي واحد إلا أنها أظهرت أن نظام (مؤشر حدة الطوارئ) قد يساهم في تقليل النتائج السلبية من الازدحام في المراكز الصحية الأولية في سلطنة عمان عن طريق تناقص وقت الإنتظار ووقت البقاء وتحسن في مستوى رضا وسلامة المرضى.
الكلمات الدالة: مركز الرعاية الصحية الأولية، مؤشر شدة الطوارئ، وقت الانتظار، مدة الإقامة، رضا المريض، سلامة المريض.
Category
Theses and Dissertations