Document
Effects of long-term soaking on the load-bearing capacity of bitumen-treated saline sabkha soil subgrade.
Identifier
DOI:10.53540/tjer.vol.20iss1pp1-13
Source
Journal of Engineering Research, v. 20, no. 1, p. 23-32.
Country
Oman.
City
Muscat
Publisher
College of Engineering, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2023-01-24
Language
English
English abstract
This study delves into the potential of using modified sabkha soil, a low-quality material, as a cost-effective solution for road construction in Kuwait, a country grappling with resource limitations. The research evaluates the effects of adding different percentages of bitumen (0%, 4%, 8%, and 10%) to sabkha soil samples, specifically looking at their load-bearing capacity under long-term soaking conditions. The findings indicate that adding up to 8% bitumen enhances the soil's geotechnical properties and its load-bearing capacity. However, any further addition leads to a decline in these properties. Importantly, the soil's load capacity shows significant improvement under soaked conditions. These encouraging laboratory results suggest that utilizing waste sabkha soil could pave the way for effective soil waste management techniques, thereby addressing environmental concerns related to sabkha soil disposal.
ISSN
Online: 1726-6742
Print: 1726-6009
Arabic abstract
استخدام امكانية تثبيت التربة السبخية كحل تقني مقتصد لبناء الطرق في دولة الكويت. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل تأثير إضافة البيتومين بنسب مختلفة (0%، 4%، 8%، 10%) إلى عينات التربة السبخية، خصوصا في ظروف النقع الطويل الأمد. أظهرت النتائج أن إضافة نسب تصل إلى 8% تحسن خصائص التربة الجيوتقنية وقدرتها على تحمل الأحمال، لكن الزيادة عن هذه النسبة تؤدي إلى تدهور الخصائص. وقد دلت النتائج المخبرية المشجعة على أن إعادة استخدام النفايات السبخية يمكن أن تكون حلا فعالا لإدارة مخلفات التربة، وبالتالي تساهم في حل المشكلات البيئية المرتبطة بتخلص التربة السبخية.
Category
Journal articles