Document

The efficiency of fruits and vegetables marketing In Oman : structure - conduct -- performance approach

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2002
Language
English
English abstract
The objective of this thesis is to evaluate the performance of the fruits and vegetables marketing system in Oman using a structure-conduct-performance (SCP) approach, and focusing on Muscat and Al Batinah Area. The SCP approach suggests that the performance of an economic system is determined by both structure of the system and the conduct of the agents operating in that system. Through a questionnaire designed for 200 farmers and retailers, the various marketing channels are identified, highlighting the role of the non Omani retailers in the marketing system. The farm-retail margin and the profitability of the retailing activities are used as a performance criterion. The analysis of variance procedure is used to compare prices and margins and test for possible integration between various markets in the study area. Results show that the share for farmers in the final consumer price is less than 50 percent for most fruits and vegetables in the different wilayats included in the study, suggesting that the margins captured by middlemen are quite high in view of the little added value in marketing local fruits and vegetables in Oman. These results are confirmed by a profitability analysis in three main markets in the Muscat area, where net income is found to be "above normal" compared to the income of an average unskilled laborer in Oman. Large variations in marketing margins and price are also observed among wilayats and found to be statistically significant, reflecting the lack of integration between markets, and that there is a scope to improve the performance of the marketing system. It is recommended that farmers bargaining position, and hence their net margins, could be enhanced by establishing market information services that help farmers plan and market their production, and by increasing the number of wholesale markets equipped with cold store facilities in different Wilayats.
Arabic abstract
العمل الزراعي في العائدات التي تصل إلى المزارع، وبالرغم من أهمية كل من العمليات الزراعية إلا أننا نجد أن لعملية التسويق الأثر الفعال سواء لتعظيم هذه العائدات أو خفضها حسب كفاءة النظام التسويقي. ولهذا كان لابد أن تعني هذه الدراسة لهذه العملية.
يهدف هذا البحث لدراسة كفاءة تسويق الخضروات والفاكهة في عمان، كما يهدف إلى تسليط الضوء بشكل خاص على سلوكيات كل من المزارع الذي يعتبر بداية نقطة إنطلاق المنتج، وتاجر التجزئة وهو الشخص الذي يقوم بشراء المنتج سواء من المزارع مباشرة أو من الوسطاء الآخرين على شكل كميات كبيرة وبيعة للمستهلكين بالتجزئة، وما يواجهونه من صعوبات أثناء بيع وتداول هذا المنتج
يتناول بجانب ما ذكر أعلاه دراسة
المنافذ التسويقية التي يملكها المنتج العماني حتى وصوله إلى المستهلك، ويتطرق أيضا إلى مدى إختلاف الهوامش التسويقية وأسعار البيع بالتجزئة في مختلف الولايات بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة والتي تم إختيارهما لإجراء هذا البحث. بالإضافة إلى ذلك تناول هذا البحث ثلاث أسواق رئيسية لبيع الخضروات والفاكهة في محافظة مسقط - سوق الموالح، سوق مطرح وسوق الوادي الكبير - لدراسة الربح الصافي الذي يحصل علية تاجر التجزئة في هذه الأسواق.
تم تنفيذ هذا البحث من خلال جمع المعلومات عن طريق الإستبيان الذي تم توزيعه على عدد مائة مزارع مع عدد مائة بائع تجزئة في مختلف الولايات، بالإضافة إلى عدد ۱۰ بائع تجزئة في الأسواق الثلاثة.
وبتحليل هذه البيانات تلاحظ وجود عدد من المنافذ التسويقية التي يسلكها المزارع في بيع منتجه إلا أنه يشتكي من قلة الأسعار ومحدودية أسواق الجملة. كما أشارت التحليلات الإحصائية بوجود فروقات معنوية في الهوامش التسويقية وأسعار البيع بين مختلف الولايات مما يدل على عدم تكامل هذه الأسواق والذي ربما يكون نابع من عدم توفر المعلومات اللازمة سواء للمزارع أو العاملين في هذا المجال.
وصلت الدراسة إلى عدد من الإستنتاجات التي تعكس ضعف النظام التسويق الزراعي وأثره السلبي على المزارع بشكل خاص، وبناء عليه تناولت هذه الدراسة مجموعة من التوصيات التي قد تساهم في تحسين كفاءة هذا النظام.
Category
Theses and Dissertations